-
Sedna
Vandaag NGC2169 geschetst...ook hier lijkt Stellarium wat af te wijken. De schets lijkt echter wel overeen te komen met een afbeelding die ik op internet vond.
Het lijkt erop dat Stellarium nogal wat fouten bevat, wat dit kan haast geen toeval zijn. Ik kijk het nog even aan, maar als het zo doorgaat lijkt het me vrij zinloos om fouten bij het team aan te melden: je kan dan bezig blijven.
Ik zal de schets overigens plaatsen bij "object van de maand januari".
-
Rhea
Van zulke raadsels smul ik nou echt.
Dus op onderzoek uitgegaan.
Check 1: de ster komt niet voor in de AAVSO Variable Star Index.
Check 2: op de vier foto's van DSS1 (blauwgevoelig), DSS2 (blauw, rood en infrarood) staat geen ster helderder dan 15m.
Voorlopige tussenstand: zeer onwaarschijnlijk dat dit object daadwerkelijk 10,25m kan bereiken.
Check 3: infraroodopnamen van 2MASS. Rode sterren, bijv. Mirasterren, zijn gewoonlijk extreem helder in het infrarood, maar dit object niet. Slechts 15m in het infrarood.
Check 4:
Een planetariumprogramma is zo goed of zo slecht als de catalogi die in het programma verwerkt zijn.
Stellarium gebruikt in de eerste plaats de Hipparcos catalogus, een catalogus die bekend staat om zijn nauwkeurige posities. Bij deze onbekende ster staat echter geen HIP(parcos) nummer. De gegevens zijn dus afkomstig uit een andere catalogus. Welke? Dat was even zoeken.
Check 5: goed verstopt in de handleiding van Stellarium staat dat ook NOMAD-sterren getoond kunnen worden. Dat is vreemd. NOMAD is een samenraapsel van andere catalogi. Een slecht teken.
Check 6: Vizier geraadpleegd.
Op de gezochte positie komt inderdaad een object voor in de NOMAD-catalogus.
B-mag (blauw) 14.07, V-mag 10.28, dus het verschil B-V is 3.79 (niet exact gelijk aan de waarde die Stellarium geeft, maar het ligt er dichtbij).
Check 7: moeten we die magnituden serieus nemen?
Nee, absoluut niet! De blauwe magnitude komt uit de USNO-B1.0 catalogus (geeft slechts een zeer ruwe indicatie van de werkelijke helderheid, want afgeleid van een foto). De V-magnitude komt uit een andere catalogus, namelijk: "unpublished YB6". Die staat niet bekend om zijn betrouwbare V-magnituden. Ik vermoed zelfs dat er een typefoutje is gemaakt, want in geen enkele andere catalogus komt zo'n helder object voor.
De B-V waarde is dus dubbel onbetrouwbaar.
Conclusie
het object komt uit de NOMAD-catalogus. De magnitude en kleurindex moeten we met een korreltje zout nemen.
-
Guus
Ik heb net nog even in Guide8, SkyMap Pro 10 en TheSky6 gekeken, maar die laten geen van allen die vreemde ster in NGC7160 zien.
Het probleem ligt in dit geval echt bij de door Stellarium gebruikte catalogus, zoals Fabricius al zeer fraai aantoonde!
Regels voor berichten