Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Vraag over bestaan ster van NGC 7160 in Stellarium

Vraag over bestaan ster van NGC 7160 in Stellarium

Hallo allemaal,

De afgelopen tijd heb ik een paar maal NGC 7160 in Cepheus bekeken. In Stellarium staat hierin een ster met magnitude 10.25 die ik niet heb kunnen zien, terwijl de zwakste sterren die ik wél kon zien, een magnitude van 13.20 en 13.25 hebben.
    Ik vraag me daarom af of die ster eigenlijk wel bestaat(?)

Hieronder staat de afbeelding met de betreffende ster rood omcirceld:

ster_teveel1.jpg

Groetjes,
    joezerneem

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Ik denk trouwens dat je de omcirkelde ster wel gezien hebt, maar die even heldere ster die er links naast staat niet. Zoek maar eens een foto van NGC7160 op, dan zien je dat er iets niet klopt.
    Chase your dreams, cause no one else will

Bedankt, maar ik vrees dat ik je niet helemaal kan volgen.

Ik zie naast de rood omcircelde ster geen ster staan. Ook in die omgeving zie ik geen ster die ongeveer dezelfde magnitude heeft.
    Wel zie ik op een afbeelding die ik op internet vond, twee sterren onder HIP108073 i.p.v. HIP108080 staan, misschien doelde je daarop? Die twee staan overigens niet in Stellarium.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Het is een hele rode ster die je hebt aangewezen. De meeste foto's die van deze Open sterrenhoop bestaan zijn op blauwgevoelige platen gemaakt. Dan zie je rode sterren niet of nauwelijks.

In de Simbad database zie je overigens wel een zwak sterretje staan http://aladin.u-strasbg.fr/java/nph-...=Aladin+applet.

De vraag is dan natuurlijk: waar haalt Stellarium deze ster vandaan? Er staat geen identificatie bij de gegevens, en dat is merkwaardig.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Goeie opmerking.
    Ik heb ook verschillende bronnen nagegeken, maar nergens staat dat sterretje te zien, zelfs niet op mijn schets van dat object.
    Lijkt me een misser van Stellarium?
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

@svdwal:

Het zwakke sterretje had ik ook al op die eerder genoemde internetfoto gezien, maar dat leek me geen magnitude 10.25.
    Interessant dat je rode sterren meestal niet of nauwelijks ziet op een fotografische plaat, dan lijkt het des te onwaarschijnlijker dat deze ster echt bestaat.

Er zijn veel wél bestaande sterren in Stellarium die precies even weinig informatie weergeven als deze ster, dus ik weet niet of dat echt "merkwaardig" is.

Inderdaad is het nog de vraag waar dit artifact vandaan komt. Ik zocht even verder op internet en vond dit:

http://www.stellarium.org/wiki/index...alogue_cleanup

@TomC:
    Dan zal het inderdaad een misser zijn in Stellarium.

Een tweede vraag is dan:
    Waarom staan die twee sterretjes onder HIP108073 niet in Stellarium. Het lijkt me, dat er namelijk wel sterretjes in Stellarium staan die veel zwakker zijn(?)

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Je ziet bij jouw rode ster een enorme B-V, van 3,5 magnituden. Die ster is dan in het blauw 3,5 magnituden zwakker dan in het Visueel (geel). Dat is fors, maar komt vaker voor. In het blauw is die dan bijna van de 14-de magnitude, ipv de 10-de magnitude.

In de lijst van bekende artefacten lijkt die niet te staan.

Alleen sterren in een catalogus laat Stellarium zien. Als die sterren niet in een catalogus zitten kan Stellarium ze niet laten zien.
    Laatst gewijzigd door svdwal; 13-01-12 om 15:09
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Moderator sixela's schermafbeelding
    Precies. Het oog is erg ongevoelig voor rood (zowel in dag- als nachtzicht), dus zwakke rode sterren zie je niet.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Weer wat wijzer geworden

De verwijzing naar de lijst van bekende artifacten gaf ik overigens, omdat daaruit blijkt dat er nog wel eens "spikes" als "rode sterren" worden gescand. Dat had ik er natuurlijk wel even bij mogen vermelden.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Om dit op te lossen zou je eigenlijk de ster moeten zoeken in de database van Stellarium. Het is waarschijnlijk geen ster die door Hipparcos is gezien, want dan had die wel een HIP nummer gehad. In Simbad stond er ook geen bekend object op die positie.

Je zou de ster kunnen aanmelden als mogelijke fout bij het Stellarium-team.

Regels voor berichten