Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Stuitende reclameverlichting A1 Barneveld Harselaar

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236

Stuitende reclameverlichting A1 Barneveld Harselaar

Al een paar weken viel me op dat langs de A1 bij Barneveld, afslag Harselaar een verhuurbedrijf een wel erg felle verlichting van de gevel heeft toegepast. Om de vijf meter zijn er schijnwerpers geplaatst die fel wit licht de hemel in sturen. De gevel is een gewone industrieloods dus het ziet er ook nog eens erg lelijk, zeg maar gerust weerzinwekkend lelijk uit. Voor mij een van de meest stuitende voorbeelden van hoe het niet moet. Gelukkig is een aantal gebouwen verderop een reclamebord wel van bovenaf verlicht en een stuk bescheidener (heb ik helaas geen foto van).

Opvallend is dat langs de onverlichte A1 nu een stukje weg ligt, dat wel verlicht is. Elke keer dat je erlangs rijdt denk je, rustig op die weg. Maar nu eens ter plekke gekeken: de weg is afgesloten. Gelukkig dat toch het wegvak verlicht is, dat scheelt het omzetten van de schakelaar in het geval de weg toch gaat worden gebruikt later.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

IRL name top secret theritz's schermafbeelding
    Idiotie ten top. Ik heb dit hele stuk A1 eind 2011 op de lichtvervuilingskaart gezet (van Platf. Lichthinder en co.). Aanstootgevend gewoon.

Ga meteen de foto's Twitter op gooien met wat gooie tags zodat diverse mensen dit zien. Ik stel voor dat we dit ook vanaf de astroforum.nl twitter account doen. Beetje actie voeren
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Container bestellen? Nu weet je wie je niet moet bellen.

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Dit is denk een heel "bekend" stuk lichtvervuiling voor veel menesen. En ik denk ook dat een heleboel mensen er zich aan storen. Gooi ze maar op twitter.

Ik heb het op twitter staan onder eigen account (TheRitz) en wat uitgebreider op mijn blog. Het bericht gaat zo geRT't worden via PSWAmersfoort en ik stuur morgen vanuit mijn rol als bestuurslid Publiekssterrenwacht Schothorst in Amersfoort een email naar de wethouder van milieu in B'veld. De tekst zal ik hier nog plaatsen.
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Heb eerst maar eens gemaild naar Vink. Tekst:

Geachte directie,

Publiekssterrenwacht Schothorst in Amersfoort maakt zich sterk om te strijden tegen overmatige en overbodige verlichting in Amersfoort en omgeving. Ons werkgebied brengt het bewustzijn met zich mee dat de aarde een duurzaam goed is waar ook duurzaam mee omgesprongen moet worden. Eén van onze primaire taken is het bewust maken van bewoners in de wijde regio van de noodzaak tot milieuzuinig handelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Via onze contacten hebben wij vernomen dat uw bedrijf gelegen aan de A1 in Barneveld een zéér overmatige vorm van verlichting hanteert die de lokale donkerte ernstig schaadt. Bijgesloten enkele foto's van de situatie ter plaatse die wij kregen van ons contactpersoon.

In een tijd dat duidelijk is dat overdaad schaadt hoort een dergelijke verlichtingsvorm niet meer thuis. We vragen u met klem spoedig een einde te maken aan deze vorm van vervuiling. Lichtvervuiling is milieuvervuiling! Om 3 gevolgen te benoemen: lichtvervuiling schaadt het bioritme van dieren, is mogelijk kankerverwekkend voor mensen en het verhindert nitraat radicalen om luchtvervuiling af te breken.

We hopen op een antwoord en nog mooier: resultaat. Wij vermoeden dat de verlichting tussen 23:00 tot 06:00 uitgeschakeld kan worden zonder spreekwoordelijk gezichtsverlies. En dat het voor die tijd prima minder overmatig kan met beter afschermde verlichting en minder vermogen. Een dergelijke aanpassing heeft direct een positief effect. We hopen op uw medewerking en voorbeeldfunctie voor andere bedrijven aan de A1 welke wij op korte termijn ook gaan aanschrijven.

Mvg.
    etcetc
    Een brief zal mogelijk beter werken maar dit ging sneller. Verder kan de brief altijd nog. Er zijn daar meer bedrijven die me elke keer storen (ook een enorme lichtmast aan de A30 bij B'veld). Met wat brieven en meewerken van de aangeschreven partijen kan het daar vrij makkelijk een stuk minder!

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Ik dacht al, op basis van eerdere discussies is het wel netjes om eerst het betreffende bedrijf een brief/mail te sturen. Top!

Nog een toevoeging: volgens mij kun je er best een argument bijzetten dat het voor mensen ook prettig is om een donkere nacht te kunnen beleven. Zie initiatieven als nacht van de nacht en laat het donker. Kankerverwekkend klinkt erg negatief en is mogelijk niet zo geloofwaardig omdat de lezer het effect niet kent. Maar verder nogmaals lof.
    Laatst gewijzigd door reflector; 08-01-12 om 22:05

Die zat er juist in vanwege de dramatische factor.
    In het donker slapen is natuurlijk een super argument maar Vink zit in een bedrijventerrein waardoor dat argument wat minder sterk is. Als het nou in een woonwijk stond, ja dan wel.
    Affijn, hij is nu zo.

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Die dramatische factor kan net 'over de top' zijn: "licht is kankerverwekkend?? Ha-ha!".

Verder: komplimenten voor het initiatief - laat weten wat het antwoord is. Ik denk dat we dit meer moeten doen!

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    De Pitbull strikes again!

Goed bezig!
    Laatst gewijzigd door BoertjeB; 08-01-12 om 23:31 Reden: rrrr
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Regels voor berichten