Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Een interactieve atlas voor de visueel waarnemer op de tablet.

Collimero Nop's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208

Een interactieve atlas voor de visueel waarnemer op de tablet.

Als ik (ooit) nog eens een keertje tijd heb wil ik gaan werken aan een zwart/wit ster/objectatlas voor op de tablet. De planetariumprogramma's voldoen net niet (in eenvoud of contrast) en zijn te bloated, en pdf's zijn te simpel.
    Ik wil absoluut geen planetariumprogramma maken. Daar zijn er al genoeg van. En ik wil niet hannessen met knopjes en menus. Althans: zo min mogelijk. Het moet een beetje een google-maps achtige ervaring zijn.

Wat ik eigenlijk wil is een goede, gedetailleerde zwart/wit hemelkaart (denk aan een triatlas-achtige weergave) met de volgende functionaliteiten:

- Zoom tot mag 15
    - FOV weergave
    - Rode overlay
    - Zoeken naar object
    - Favorietenlijst (uitwisselbaar)
    - Inspreken voice memo
    - Kladblok (loggen)

Dus echt een tool voor de visueel waarnemer. Die zou de atlas, maar ook het rode lampje, de voicerecorder overbodig moeten maken. En natuurlijk de waarnemingen in OAL formaat door kunnen sturen.
    De software zou dan voor alle gangbare besturingssystemen geschikt moeten zijn.

Wie denkt/ en doet er mee?
    Laatst gewijzigd door Nop; 08-01-12 om 12:34
    I have gained 8 1/2 inch in length

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Met een vergelijkbaar idee loop ik ook al een tijdje rond, en ik heb zelfs al een pré-opzetje gemaakt. Het wordt wel een commercieel product

En ik denk dat er nu heel veel mensen bezig zijn met dit idee. De huidige tablet-en smartphonehardware kan dit makkelijk draaien, en dan is het een kwestie van tijd.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208
    He, grappig. Ik wilde het in de basis gratis doen, en een in-app upgrade gaan aanbieden.
    Zit een beetje te puzzelen wat nu het makkelijkst is: gebruik maken van bestaand kaartmateriaal (bijv de Kagi atlas of misschien wel samen met de mannen van Deepskylog) en daar een raster op leggen (om de objecten te kunnen matchen). Of op basis van een database zelf de objecten plotten.
    Contrast is uiterst belangrijk, omdat ik daar mee vastloop bij Sky Safari en andere atlassen. Zoekkaartjes.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Zelf plotten, denk ik. Welke voorgekookte indeling je ook kiest, er is altijd een heel interessant object dat op de rand komt te staan. En mensen verwachten nu te kunnen zoomen. Je kan dan de atlas optimaal instellen voor elke scoop die je hebt.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Eris Olivier's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    Nop, dat is een fantastisch idee! Dus ik denk mee

- Wat ik niet goed vond aan SkySafari is dat de zwakke sterren te zwak zijn afgebeeld. Die zie je niet meer in het donker. Ik had alles geprobeerd om het beter te krijgen (schermhelderheid etc) maar het lukte niet

- Inspreken voice memo. Geniaal! Zou je dat kunnen linken aan het object?

- Mogelijkheid lijstje te maken. Ik bedoel hiermee dat je de kaarten van de objecten van je lijstje één voor één kunt opzoeken (bv door "next" te drukken)

- Favorietenlijst gelinkt met DSL - bv door aan te geven of je het object al gezien hebt? Door de laatste waarneming op te halen?

- Mogelijkheid DSS beeldje op te roepen (oh, dat zou nog eens een time saver zijn, althans voor mij)

Ik denk nog wat verder na.

Groetjes
    Mvg, Olivier
    Obsession 18" f4,5 - ServoCat en ArgoNavis - http://deepsky-astronomy.blogspot.com/

Heel goed idee !

Olivier heeft een goede: Skysafari (en ook Starmap HD) beeldt de zwakke sterren te zwak af. Je kunt dan wel spelen met de grensmagnitude maar in principe is dat inderdaad zo.
    Verder denk ik :

- geen internetverbinding nodig (moet bij Google Maps wel) en dat kan ook met sterren tot +15 zie Stellarium en Skysafari.
    - Eventuele foto's deep sky gewoon zwak net als je ze visueel ziet.
    - Coordinaten rooster (indien aangezet) past zich aan aan zoom factor net als Stellarium.
    - Kaartjes volledig handmatig roteerbaar (dat heeft nu geen enkele sterrenkaart app)
    - Ook zonnestelselobjecten er bij (heeft een papieren sterrenatlas niet)

Dat meerderen (en ik ook) problemen met contrast hebben ligt gewoon omdat de huidige generatie LCD of AMOLED schermpjes (en papier overigens ook) een te laag dynamisch bereik (8 bits) hebben. Daardoor moet je heldere sterren als grotere cirkels afbeelden en heb je idd al gauw dat zwakke sterren te zwak afgebeeld worden.
    Onze ogen hebben al gauw 12 bits of meer (lees hier) . Dus voor een deel zullen we moeten wachten tot er schermpjes zijn met een hogere DR. Het contrast wat we aan de echte sterrenhemel zien kunnen we met een schermpje van de huidige generatie of papier lang niet halen.
    Laatst gewijzigd door skysurfer; 08-01-12 om 17:52
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Geniaal! Als het er is, koop ik een tablet (ik heb er nu geen).

Waarneemlijsten van DSL direct op een eenvoudige maniet in te laden;
    Meerdere DSOs per kaart benoemd; bv globs van M31 staan dicht bij elkaar - bij DSL moeten meerdere kaarten gemaakt worden om ze alle zichtbaar te maken, ookal staan ze in elkaars beeldveld
    DSS en de kaart 'over elkaar heen' - zoals Google Maps: kaart / satelliet of beide (veel eenvoudige voor identificatie);
    Grotere DSOs weergegeven met de werkelijke begrenzing ipv als symbool (m.n. voor lichte en donkere nevels).
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 08-01-12 om 17:58

Eris Olivier's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    Nop, besef je wel aan wat je begonnen bent
    Mvg, Olivier
    Obsession 18" f4,5 - ServoCat en ArgoNavis - http://deepsky-astronomy.blogspot.com/

Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208
    Leuke reacties!
    Jaja, schept wel een verwachting he. Ik hoop dat ik het op korte tijd kan gaan waarmaken. Maar zoiets kost veel vrije tijd. Staat tegenover dat het ook erg leuk is om te doen en via een forum werken is geweldig omdat je zo makkelijk ideeen kunt uitwisselen.
    ( Zo zat ik te denken aan een trilstand waaraan je je handen kunt warmen )

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Haha, of een extra zware belasting applicatie zodat hij warm wordt.....Ik warm vaak mijn handen aan de uitlaat van mijn laptop aan de linkerzijde.......een genot voor de verkleumde vingertoppen.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Regels voor berichten