Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Mijn eerste KNVWS-avondje bij Galileo Limburg

Collimero Nop's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208

Mijn eerste KNVWS-avondje bij Galileo Limburg

KNVWS? Word ik oud?
    Ben altijd op zoek naar leuke sterrenkundige activiteiten, en natuurlijk het liefst dicht in de buurt. Op zo'n 3 km afstand komt de KNVWS (Galileo) bij elkaar in een dorpscafe en geeft daar lezingen en praat over sterrenkunde. Nu ben/was ik wat betreft de KNVWS vreselijk vooringenomen. Dat is niet zo raar ook, want als ik op zoek ga naar sterrenkunde is de eerste handeling de laptop De uitstraling van de KNVWS site is verschrikkelijk stoffig. Je komt er vergeelde (!) digitale foto's tegen en waan je je in de begindagen van internet.
    Niet aanlokkelijk dus.
    Maar via-via en wat hele vriendelijke mailwisselingen heb ik me aangemeld voor de plaatselijke astronomieclub en ik ben gisteravond geweest. Was ontzettend leuk! Een mix van korte voordrachten over allerlei thema's, wat lekkers op tafel en wat later bleek een redelijk actieve club waarnemers. Bijvoorbeeld met sidewalk-astronomy (zo stonden ze afgelopen midzomernacht midden in het openluchttheater met kijkers), maar ook met voorlichting en sterrenkijkdagen.. Natuurlijk organiseren ze ook lezingen met bekende sprekers. Dus kom je uit Zuid Limburg: doe gewoon mee. Het kost voor een jaar twee tientjes. Kun je je geen buil aan vallen lijkt me. Website: http://www.galileo-limburg.nl
    Laatst gewijzigd door Nop; 07-01-12 om 14:12
    I have gained 8 1/2 inch in length

Interesssant, zal eens kijken!

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Dus drie groepen met dezelfde doelgroep hier in het zuiden. Interessant!

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Ik zou zeggen, team up en bundel de krachten. Blaas daarmee het observatoruim op de Brunssummerheide nieuw leven in en verander het in een prachtige amateur/publiek sterrenwacht.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Administrator MoreLinux's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    9
    @Nop, op zo'n soortgelijke manier kwam ik er achter dat de Sterrenwacht Halley ook heel actief is. Ik heb me daar toen ook als lid aangemeld en vind het nog steeds een goede beslissing!!

Edwin, ************************ planetenzwerver's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    4
    Aantal Messier gezien
    52
    Zo is het maar net! De leden van sterrenwachten vinden de weg naar het forum (zoals ik dus) en omgekeerd zijn er forummers die zich aansluiten bij verenigingen en sterrenwachten. Sterrenwacht Halley is overigens pas de laatste anderhalf jaar weer echt actief geworden, er ging een periode van jaren aan vooraf dat het waarnemen en fotograferen slechts door een paar mensen werd beoefend of gewoon niet van de grond kwam. Raymond en ik waren er vaak als enigen op heldere zaterdagavonden. Dat frustreerde mij enorm, dus ik snap ergens de negatieve gevoelens wel die ik soms op het forum aantrof. Bedenk echter dat een sterrenwacht zoals Halley met enorm veel passie en inzet ooit door een kleine groep mensen van de grond is gekomen.
    Ik heb altijd geloofd in de kracht van onze sterrenwacht dankzij zijn locatie en instrumenten. Het forum was voor mij het middel om dat uit te dragen en dat heeft gewerkt! We gaan er lekker mee door dit jaar....Samenwerking werpt vruchten af.
    William Optics FLT 110, Wiliam Optics Megrez 90, Vixen R200SS, Skywatcher NEQ6 Pro, Celestron Advanced Goto, Skywatcher EQ3-2

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Inderdaad, in een jaar hebben we veel plezier gehad bij Halley. Er gebeurd veel, en er is nog erg veel te doen. Kan bijna niet wachten tot ik weer de Takahashi aan mag raken. Hopelijk binnenkort eindelijk eens fotograferen met de CCD erop. Maar goed, het is iedere keer weer wat. Stapje voor stapje vooruit!
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Zo is het maar net! De leden van sterrenwachten vinden de weg naar het forum (zoals ik dus) en omgekeerd zijn er forummers die zich aansluiten bij verenigingen en sterrenwachten.
    Toch is het bij mijn anders gebeurd! Morelinux en Patrick Duis kwamen in 2010 naar Halley voor de eerste keer en haddden iets over Astroforum verteld. (Patrick was overgings meteen smoor verliefd op de mooie Takahashi.) Die dag daarna meteen aangemeld maar nooit gebruikt ik vond het forum er ingewikkeld er uit zien, en het was mijn eerste forum! (Geen idee hoe zoiets werkte) Begin 2011 een nieuwe poging geprobeerd omdat ik een nieuwe telescoop wou. Zo heb ik het forum leren kennen en Patrick is de eerste forumer die ik heb ontmoet.

Ik ben sinds 2007 lid van sterrenwacht Halley in de jaren dat ik mijn activiteit heb opgebouwd is Halley ook actiever geworden. Maar ik vind dat Halley nog een te kleinen op komst heeft op activiteiten. Op een lezing komt hooguit 20man! Maar we krijgen wel steeds nieuwe leden omdat de publieks avond heel druk worden bezoekt. (Elke 30 tot 60man) Dus ik snap niet waar iedereen blijft op activiteiten???

Een ding, er moet nog veel gebeuren bij Halley! Maar dan moeten er ook mensen zijn die dat ondersteunen. Het valt mijn nog een klein beetje tegen, en zeker de jeugd bij Halley.
    De enige die ik zie is mijn zelf, waar blijft de rest van de jeugd???
    "Ik ben de toekomst!"

Regels voor berichten