Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 55

Discussie: Op zoek naar een eerste telescoop; wat is wijsheid?

Meteoriet Lexter's schermafbeelding

Op zoek naar een eerste telescoop; wat is wijsheid?

Ook ik ben al een poss op zoek naar een goede telescoop.
    Er wordt erg veel aangeboden, waardoor een leek niet echt meer weet wat hij moet doen.
    Nieuw of gebruikt....

Gisteren ook weer het één en ander gevonden.
    Iets van € 125,- http://link.marktplaats.nl/516687381

Iets van €300,- http://link.marktplaats.nl/512524013

Of voor het gemak http://link.marktplaats.nl/517475415

Heb voor mezelf al de beginners checklist doorgelopen.
    Maar erg makkelijk is het er niet op geworden.

Ik wil graag iets goeds, om planeten e.d. te kunnen zien. (spiegelreflex) fotografie is een andere hobby, die ik beoefen, maar wil niet direct dit aan elkaar gaan koppelen. Misschien wel eens iets pielen met een webcam...

Mijn budget is ong. 300,-

Nogmaals wat is wijsheid...?
    Laatst gewijzigd door sixela; 04-01-12 om 19:04

De artikelen waarnaar je linkt zijn in elk geval te hoog in prijs. De dobson in een mooie starter, maar is wel goedkoper te krijgen.
    Astronomers love going deep..

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Die 20cm dobson is inclusief een Hyperion 17 oculair (zeg 70 euro), dus is een marktconforme prijs. Zeker niet te duur.

Daar (Dobson) gaat in eerste instantie ook mijn voorkeur naar uit.

Ik kan natuurlijk altijd een mail sturen voor wat meer informatie.
    En zo'n Meade Telescoop Autostar Statief ETX80, lijkt me dan weer superhandig,
    maar zal kwalitatief misschien niet te vergelijken zijn met de Dobson.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    De ETX80 laat minder zien, omdat het objectief een stuk kleiner is. Wat dat betreft is een 20 cm dobson een veel betere telescoop.

Maar er zijn wel situaties waar de ETX80 handiger is. Hij is veel lichter, je kan 'm zelfs lopend over enorme afstanden vervoeren in dat rugzakje. Heb je geen auto en geen ruimte in een tuin of balkon, dan kan je op de fiets nog naar een donkere plek.

Ook is die veel makkelijker mee te nemen op vakantie, zelfs in een bomvolle auto of het vliegtuig.

De goto functie heeft ook voordelen, je kan meer objecten zien in een korte tijd, als je er goed mee kan omgaan. Probleem is alleen dat 80 mm erg weinig is, de meeste objecten die de goto vindt zien er beter uit in de dobson.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

de etx

De etx is voor een beginner het handigst om snel wegwijs te raken in de hemel boven u (en verkoopt heel snel op de 2dehandsmarkt als je erop uitgekeken bent) maar wil je wat meer details zien, vooral deepsky dan kan uw vangspiegel niet groot genoeg zijn.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Hoofdspiegel, denk ik.

Een ETX kan ook nogal verwarrend zijn; mensen begrijpen niet dat dat ding heus niet zichzelf uitlijnt (en voorwerpen kiest). Telkens de Aldi er eentje verkoopt is er bij Urania een golf van "help wie helpt me de ETX-70 uit te lijnen"-sessie. Laat het me zo zeggen: het is alleen voor mensen die hun Koreaanse DVD-recorder perfect gebruikersvriendelijk vinden en de handleiding glashelder .

Zoeken met een dob is moeilijker maar ook een pak minder complex.
    Laatst gewijzigd door sixela; 04-01-12 om 23:07
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Tussen haakjes, TomC verkoopt zijn zelfbouw-220mm voor €145...er is in 'Te Koop' een onderwerp over.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Ik zal me eerst eens wat verder verdiepen in de materie, en zoveel mogelijk informatie op dit forum gaan benutten, voor dat ik tot aankoop overga. Het beste is dat ik een hier in mijn eigen omgeving iets kan kopen, van iemand die me een klein beetje wegwijs kan maken in de astrologie. Als klein kind veel gekeken door de telescoop van een buurjongen...
    Maar hij woont hier helaas niet meer...

Ok zal ik eens contact opnemen met de advberteerder van de Dobson.
    Het is niet echt in de buurt maar wie weet.

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lexter Bekijk bericht
    astrologie.

Astronomie...
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Regels voor berichten