Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: ASUS Eee Note - Review

Tom Rocky's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    34

ASUS Eee Note - Review

De ASUS Eee Note is een geen echte e-reader, maar ook geen tablet...
    Het is eigenlijk een combinatie van een e-reader en een digitaal notitieboekje, met nog veel meer andere functies.

Eerst de specificaties op een rijtje:

Eee Note EA800 Specifications:

• 20.3cm (8") Display, 139 x 222.4 x 11 mm (5.5"x 8.8" x 0.4") Device,
    • Display Resolution: XGA, 768x1024 (3:4), 64 levels of grayscale
    • Anti-Glare covering on glass display, 3H pencil hardness
    • Touch pen: 256 levels of pressure detection
    • Resolution: 0.01mm (2540dpi)
    • Accuracy: ±0.4mm with pen vertical / ±3mm with pen tilt 50 degree
    • 4GB internal SSD (3.2GB usable) with up to 16GB expansion via microSD card
    • 802.11b/g Wireless Lan
    • 2M Pixel webcam, mono-speaker, high-gain mono-microphone, 3.5mm stereo audio jack, micro USB port for PC connection and charging
    • 3700mAh battery with 10-13.5 hours battery (depending on WiFi use), with 10 day standby.
    • 520g (without included leather cover)
    • Directly Supported formats: PDF, ePub, MP3 , JPEG, BMP, GIF, PNG
    • PC Tool conversion to PDF/ePub for txt, doc, docx, xls, xlsx, ppt, pptx
    • 624MHz Marvell ARM11 CPU (XScale derivative)
    • 256MB memory
    Op 2 januari ontving ik, geheel volgens de planning van ASUS en UPS, mijn pakketje met de ASUS Eee Note.

De inhoud van de doos:
    - ASUS Eee Note met Wacon digitizer (stylus)
    - Lederen hoes
    -USB-lader met natuurlijk een bijbehorende USB-kabel
    - Snel-start-gids
    - Garantiekaart

De Eee Note ziet er op het eerste gezicht heel goed afgewerkt uit.
    Het 8” grote scherm heeft een donkergrijze kleur, de rest van de e-reader is zwart.

Eerst een belangrijk punt over het scherm:
    De Eee Note heeft een TFT-scherm zonder achtergrondverlichting. Maar geen E-ink dus, zoals de meeste e-readers. Uiteraard zijn er alleen grijstinten mogelijk op dit scherm.

Aan de voorkant vind je een aantal aanraakgevoelige hardware-toetsen.Deze zijn echter niet noodzakelijk door de aanwezigheid van het touchscreen (die men bedient met de stylus). De hardware-toetsen zijn dan ook standaard uitgeschakeld.
    Onderop de Eee Note zit de ingang voor een hoofdtelefoon, micro USB-aansluiting, Micro SD card slot, aan/uit-knop en luidsprekers.
    Bovenop vind je dan nog de microfoon, welke wordt gebruikt bij het gebruik van de memorecorder.

Bij de eerste keer opstarten komt men na ongeveer 15 seconden in het hoofdmenu.
    Hier zijn een aantal functies van de Eee Note te kiezen. De belangrijkste zal ik hier behandelen.
    ASUS Eee Note 1.jpg
    Het hoofdmenu van de ASUS Eee Note

Instellingen:
    Hier kan natuurlijk de taal worden ingesteld. Opvallend genoeg was zelfs Nederlands beschikbaar.
    Ook moet hier de WiFi-connectie worden ingesteld.
    Bovendien kan in dit submenu de stylus opnieuw gekalibreerd worden. Dit was echter niet nodig: ASUS had ‘m perfect afgesteld in mijn geval.
    Verder kan hier nog veel meer worden ingesteld natuurlijk.

Notities:
    Dit is één van de sterke punten van de Eee Note in vergelijking tot een standaard e-reader. Men kan hier een notitie-achtergrond selecteren. Er zijn erg veel mogelijkheden hier: blanco, ruitjespapier, lijntjes, grafiek, cirkel, telefoonboek, checklist, kalender…enzovoort, enzovoort.

Met de stylus, die van erg hoge kwaliteit is, kan men heel precies schrijven. Toegegeven: het is nog niet hetzelfde als echt papier (dat is en blijft het best). Het vergt allemaal wat oefening, maar de stylus doet zijn werk erg goed! Geen "lag" zoals met de meeste e-readers het geval is.

ASUS Eee Note 2.jpg
    Het is al goed leesbaar, maar na wat oefening zal het beter gaan

Het zou in mijn geval dus een handig hulpje kunnen zijn in de collegezaal, maar ik moet nog in de praktijk uitproberen of dit goed werkt.
    Bovendien is dit een leuke toevoeging om tijdens het waarnemen aantekeningen te kunnen maken! Misschien zou zelfs een simpel schetsje (van een asterisme bijvoorbeeld) mogelijk zijn op de Eee Note.
    Maar ook dat zal zich in de praktijk nog moeten bewijzen. Ik heb er in elk geval wel vertrouwen in dat ik dit vaak ga gebruiken.

Het scherm reageert overigens niet op vingers. Alleen met de Wacom stylus is het scherm te gebruiken.

Tekstmemo:
    Zoals de naam al zegt…
    Het vreemde aan deze functie is dat men hier niet met de stylus kan schrijven, maar er gebruik wordt gemaakt van een on-screen keyboard.
    Dat had wat mij betreft wat beter gekund.

Spraakmemo:
    Een ingebouwde memorecorder dus! Dit kan erg handig zijn achter het oculair. Dit heb ik helaas niet kunnen testen. Wel even wat gefluisterd in de microfoon, en dit was op zich aardig te verstaan.
    Maar een echte test in het veld volgt dus nog.

Camera:
    Slechts 2MP…maar het is natuurlijk ook een e-reader.
    De foto’s worden in kleur gemaakt, maar op het scherm in grijstinten getoond. Als je ze dus op de computer overzet, zijn ze wel gewoon in kleur.

De foto’s kunnen worden geplakt in de Notitiemodus, om bijvoorbeeld aantekeningen bij de foto te maken.

ASUS Eee Note 3.jpg
    Verwacht geen wonderen van de camera. Toch kan het wel handig zijn om bijvoorbeeld aantekeningen op het collegebord over te nemen, en vervolgens je eigen notities toe te voegen.

Webbrowser:
    Jazeker, er zit zelfs een webbrowser op de Eee Note. Verwacht hier echter niet te veel van. Zelfs ASUS zelf noemt ‘m “experimenteel”. Alle websites zijn in grijstinten, en er is geen ondersteuning voor flash en dergelijke. Video’s bekijken op Youtube gaat dus niet lukken. Desalniettemin ishet toch een handige toevoeging. De mobiele site van Astroforum doet het prima,en ook websites als Wikipedia en Deepskylog (!) doen het prima.

Ik heb geprobeerd een zoekkaartje te downloaden met de Eee Note en ookdat werkt erg goed!
    Deze wordt dan opgeslagen in dezelfde map als de boeken (aangezien het een PDF is).

Je moet natuurlijk wel WiFi hebben om dit te kunnen. In de achtertuin zal het dus nog wel gaan, maar ver van huis is een ander verhaal.
    Toch een nuttige toevoeging aan de e-reader.

E-reader (oftewel “Lezer”):

Dit is toch wel de belangrijkste functie van de Eee Note. De meest gangbare formaten kunnen op de Eee Note worden gezet. Dit zijn dus ePub’s en PDF’s.

De meeste leesboeken komen in ePub-formaat en zijn in eerste instantie ook ontworpen voor e-readers. De ASUS Eee Note heeft dan ook totaal geen problemen met dit formaat. De zinnen passen zich automatisch aan aan de lettergrootte, zodat ze altijd op het scherm passen. Je hoeft dus nooit heen enweer te schuiven om een bladzijde helemaal in beeld te brengen.

Dan de PDF’s. Dit is meestal niet het sterkste punt van de e-reader.
    De Eee Note gaat er echter verrassend goed mee om! Ik heb een aantal van internet gedownload en ze doen het allemaal erg goed. Zo heb ik bijvoorbeeld de Pocket Sky Atlas en “Deep-Sky Wonders” als PDF op de e-reader staan. De meeste boeken die rijk zijn geïllustreerd komen in PDF-formaat (en ook zoekkaartjes), dus dit is toch wel een belangrijk punt.

Bij PDF’s is het wel nodig om heen en weer te schuiven met de stylus, omdat de meeste boeken niet leesbaar zijn op 100% (en niet automatisch worden geresized als je inzoomt). Dit gaat echter heel soepel.

ASUS Eee Note 4.jpg
    Een ingezoomde PDF. Hierbij moet de stylus worden gebruikt om de hele bladzijde te lezen. Linksboven in beeld verschijnt een overzichtsfoto van de pagina tijdens het scrollen (erg handig!).

ASUS Eee Note 6.jpg
    Een zoekkaartje van Deepskylog (een PDF).

Ook heb ik de boeken van mijn studie op de e-reader gezet, zodat ik geen rugtas van een aantal kilo's mee hoef te dragen.

Natuurlijk onthoud de e-reader bij elk boek waar je bent gebleven. Ookzijn er nog veel meer mogelijkheden: je kunt tekst markeren, voetnoten plaatsen, en nog veel meer.

Kortom, PDF’s en ePub’s werken erg goed.

Muziekspeler:
    Er is een simpele muziekspeler aanwezig. Deze speelt natuurlijk gewoon MP3.
    Ook dit is natuurlijk een aardige toevoeging, aangezien een lekker muziekje op de achtergrond nooit weg is.

Tot zover het bespreken van de verschillende functies van de ASUS Eee Note. Er is nog wel meer (rekenmachine, woordenboek, sodoku), maar dat ga ik nu niet behandelen.

E-ink versus TFT:
    De Eee Note heeft anders dan andere e-reader dus geen E-ink-scherm. E-ink staat erom bekend dat het de leeservaring van echt papier het best benaderd. Ik heb het TFT-scherm niet direct kunnen vergelijken met een E-ink-schem, maar waarschijnlijk merk je het verschil wel. De achtergrond vande TFT is een stuk grijzer in vergelijking tot de witte E-ink-schermen. Het contrast zal dus iets lager liggen. Echter, ik vond de Eee Note erg prettig lezen en het moet zeker niet de reden zijn dat je ‘m afschrijft.

Er is wel één groot voordeel van TFT t.o.v. E-ink: het werkt een stuk sneller. E-ink-schermen zijn erg traag en het duurt meestal even om een volgende pagina of een afbeelding te laden. Hier hebben TFT-schermen geen last van. Om deze reden werkt de stylus ook zo snel en precies (er is geen “lag”tussen het aanraken van het scherm en het verschijnen van een lijntje).

Batterijduur:
    In de specificaties spreekt men over een batterijduur van 10-13.5 uur, afhankelijk van het gebruik van WiFi. Dit zijn de tijden die gelden voor een constant gebruik van de reader. De standby-stand houdt het zeker een aantal dagen uit.
    Gisteren aan het begin van de middag kreeg ik de Eee Note en heb 'm sindsdien veel gebruikt. Nu staat de batterij op 51%.
    Maar ik denk dat de ASUS Eee Note het makkelijk een nachtje zou uithouden.

De belangrijkste zaken heb ik nu wel behandeld.
    Binnenkort komt er nog een deel 2 van de review over het gebruik achter het oculair. Dit was namelijk één van de zaken waarom ik een e-reader heb aangeschaft.

Tot zover is mijn ervaring met de Eee Note in ieder geval positief, en ik heb absoluut geen spijt van de aankoop.

De ASUS Eee Note is verkrijgbaar bij de Nederlandse Webshop van ASUS voor 199 euro (verzenden is gratis).

Wordt vervolgd....

Tom
    Laatst gewijzigd door Rocky; 04-01-12 om 09:21
    Yes, they're sharing a drink they call loneliness. But it's better than drinkin' alone.

Tom Rocky's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    34
    Hier nog een foto die de afmetingen van de ASUS Eee Note goed weergeeft:

ASUS Eee Note 5.jpg

Bovenop de e-reader, met daaronder enkele boeken die er nu op staan.
    Leuk detail is dat de afmetingen bijna hetzelfde zijn als die van de PSA. De Eee Note is echter wel iets zwaarder.
    Yes, they're sharing a drink they call loneliness. But it's better than drinkin' alone.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ok, ze hebben dus zo'n "ouderwets" aanraakscherm, zoals vroeger de Palm en de Psion Series 5 hadden. Die waren ook aardig vlot en nauwkeurig, en konden een stylus goed volgen.

Tot nu toe klinkt het goed, maar het gebruik bij het oculair zal toch wel de doorslag geven.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten