Op oudejaarsavond bleven we (mijn vrouw, dochter en ik) lekker thuis en had mijn vrouw bij de videotheek 3 films gehuurd om de avond door te komen. Ze kwam thuis met de mededeling dat ze 1) een film had gehuurd die we beiden leuk zouden vinden 2) een vrouwenfilm en 3) een "Maurice-film", zoals zij dat noemde. Daarmee doelde ze op de film getiteld The Tree of Live geregiseerd door Terrence Malick.
Ik had nog nooit gehoord of gelezen over deze 138 minuten durende film dus liet het zittend op de sofa bij de houtkachel volledig onbevangen over mij heenkomen.
Ik ga hier geen scenario van de film opschrijven, want daar hebben we Google voor.
Wat na de eerste minuten direct opvalt, is dat dit geen alledaagse speelfilm is. Het camerawerk is gedaan vanuit ongebruikelijke hoeken en belicht zaken op een wijze die je in andere speelfilms niet of nauwelijks tegenkomt. Experimenteel, maar technisch goed, zoniet uitmuntend; een streling voor het oog. Nog mooier wordt het wanneer de ontwikkeling van het universum in beeld wordt gebracht, zeker wanneer je bedenkt dat de regisseur bewust niet altijd voor de "makkelijke" weg van hedendaagse techniek heeft gekozen (CGI), maar special effects volgens ouderwets recept heeft toegepast. De beelden dragen goed bij aan het illustreren van hoe onbeduidend klein een mensenleven is in de geschiedenis van het universum.
Na het zien van de special effects, het horen van de symfonische klanken die de film auditief ondersteunen en het gevoel en de indrukken die de film achterlaat, legde ik direct parallellen met Kubrick's klassieker 2001: A Space Odyssey. Het blijkt naderhand dat ik niet de enige ben die het verband tussen de films legt en de special effects van The Tree of Life komen uit dezelfde keuken als die van 2001, namelijk die van Douglas Trumbull. Hoewel The Tree of Life een religieuzer/spiritueler stempel achterlaat dan 2001 blijven er genoeg vragen over die de film niet beantwoordt en waar je dus zelf een invulling aan kunt geven.
Warm aanbevolen, alleen al om de prachtige beelden.

Met citaat reageren