Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: The Tree of Life

dutchdeepsky.com Maurice Toet's schermafbeelding

The Tree of Life

Op oudejaarsavond bleven we (mijn vrouw, dochter en ik) lekker thuis en had mijn vrouw bij de videotheek 3 films gehuurd om de avond door te komen. Ze kwam thuis met de mededeling dat ze 1) een film had gehuurd die we beiden leuk zouden vinden 2) een vrouwenfilm en 3) een "Maurice-film", zoals zij dat noemde. Daarmee doelde ze op de film getiteld The Tree of Live geregiseerd door Terrence Malick.

Ik had nog nooit gehoord of gelezen over deze 138 minuten durende film dus liet het zittend op de sofa bij de houtkachel volledig onbevangen over mij heenkomen.

Ik ga hier geen scenario van de film opschrijven, want daar hebben we Google voor.

Wat na de eerste minuten direct opvalt, is dat dit geen alledaagse speelfilm is. Het camerawerk is gedaan vanuit ongebruikelijke hoeken en belicht zaken op een wijze die je in andere speelfilms niet of nauwelijks tegenkomt. Experimenteel, maar technisch goed, zoniet uitmuntend; een streling voor het oog. Nog mooier wordt het wanneer de ontwikkeling van het universum in beeld wordt gebracht, zeker wanneer je bedenkt dat de regisseur bewust niet altijd voor de "makkelijke" weg van hedendaagse techniek heeft gekozen (CGI), maar special effects volgens ouderwets recept heeft toegepast. De beelden dragen goed bij aan het illustreren van hoe onbeduidend klein een mensenleven is in de geschiedenis van het universum.

Na het zien van de special effects, het horen van de symfonische klanken die de film auditief ondersteunen en het gevoel en de indrukken die de film achterlaat, legde ik direct parallellen met Kubrick's klassieker 2001: A Space Odyssey. Het blijkt naderhand dat ik niet de enige ben die het verband tussen de films legt en de special effects van The Tree of Life komen uit dezelfde keuken als die van 2001, namelijk die van Douglas Trumbull. Hoewel The Tree of Life een religieuzer/spiritueler stempel achterlaat dan 2001 blijven er genoeg vragen over die de film niet beantwoordt en waar je dus zelf een invulling aan kunt geven.

Warm aanbevolen, alleen al om de prachtige beelden.
    Laatst gewijzigd door Maurice Toet; 03-01-12 om 08:37

Barry b@rry's schermafbeelding
    Net de trailer bekeken, lijkt mij een bijzondere film.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
    de videotheek
    WTF????? Bestaat dat nog?

Dank voor de tip, gaan we eens bekijken.

De vergelijking maken met de o-zo overgewaardeerde 2001 is nu niet echt aanleiding om te gaan kijken..
    Laatst gewijzigd door marefrisium; 03-01-12 om 11:21
    Astronomers love going deep..

Rhea Vega's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    20
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomkooij Bekijk bericht
    WTF????? Bestaat dat nog?

Ja, voor de echte filmliefhebbers die graag een kleine bijdrage aan de filmindustrie willen leveren zodat deze mooie films kan blijven produceren, dus niet alleen blockbusters, maar ook b-films. Niet iedereen download films namelijk.

Bedankt voor de tip Maurice!
    Laatst gewijzigd door Vega; 03-01-12 om 11:55
    - -- SW Equinox 120ED | HEQ5-Pro -- -

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Wij hebben hem vorig jaar in de bioscoop gezien, zeer indrukwekkend!
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Ja, voor de echte filmliefhebbers die graag een kleine bijdrage aan de filmindustrie willen leveren zodat deze mooie films kan blijven produceren, dus niet alleen blockbusters, maar ook b-films. Niet iedereen download films namelijk.

Bedankt voor de tip Maurice!
    Misschien doelde hij op ondemand films? Misschien is ie bij UPC wel te bekijken?
    Astronomers love going deep..

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Het was semi serieus inderdaad: Hier in de buurt zijn volgens mij alle videotheken op de fles. Vandaar mijn verbazing. En je hoeft niet altijd te "downloaden" (in de zin van niet betalen), je kunt ook ondemand kijken in de zin van pay-per-view systemen.

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    En hij kan natuurlijk ook gewoon gekocht zijn. Dat bestaat ook nog!

Hij staat op de lijst Maurice.
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Rhea Vega's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    20
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomkooij Bekijk bericht
    Het was semi serieus inderdaad: Hier in de buurt zijn volgens mij alle videotheken op de fles. Vandaar mijn verbazing. En je hoeft niet altijd te "downloaden" (in de zin van niet betalen), je kunt ook ondemand kijken in de zin van pay-per-view systemen.
    Dat snap ik dat het semi serieus was Er zijn er inderdaad een stuk minder, maar dat heeft denk ik meer met illegale downloads te maken dan Film-on-demand systemen.
    - -- SW Equinox 120ED | HEQ5-Pro -- -

Regels voor berichten