Dat is de eenvoudigste manier als je niet wilt projecteren, en dat werkt super. Ik heb het vroeger vaak gedaan, en idd, het laat al redelijk veel zien.
Alle andere oplossingen zijn veel (of héél veel) gecompliceerder (lees: duurder).
Dat is de eenvoudigste manier als je niet wilt projecteren, en dat werkt super. Ik heb het vroeger vaak gedaan, en idd, het laat al redelijk veel zien.
Alle andere oplossingen zijn veel (of héél veel) gecompliceerder (lees: duurder).
La Guindaine. What else?
Nog een vraagje betreffende oculairen...
Ik heb nu drie oculairen nml. een Plössl 10 mm. , een Celestron 20 mm. Plössl Multi coated en een Super Plössl 25 mm. voor mijn Tal-1 telescoop
Misschien eens investeren in andere en betere oculairen ?
Ik hoor het graag![]()
12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 met motorfocusser , Skywatcher 60/700 , SPC900NC en nog ander spul ....
Plössls zijn goede oculairen, zeker op een wat langamere telescoop. Probeer eerst wat ervaring op te doen met de huidige oculairen. Op een gegeven moment weet je welk beeldveld je wilt hebben bij bepaalde objecten, je kan dan gerichter gaan zoeken naar aanvullende oculairen.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 met motorfocusser , Skywatcher 60/700 , SPC900NC en nog ander spul ....
Gewoon eens wat zelf uittesten.
Voor observatie van de maan kun je alle mogelijke combinaties en vergrotingen gebruiken. Lage vergroting voor overzicht, grotere vergroting voor krater e.d.
Jupiter mag een hogere vergroting hebben en hierbij gebruik je dan beter je 10mm oculair en bij goede seeing kun je je barlow gebruiken met het 20mm oculair en eventueel zelfs met de 10mm.
10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
“Somewhere, something incredible is waiting to be known.”
OK,
Bedankt voor de reactie...
Ga het seffens eens testen als er géén wolken meer zijn
mvg
Dirk
Laatst gewijzigd door knife; 28-01-12 om 19:14