Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Nu een Tal-1 - wat is mijn volgende telescoop?

Mister Spock knife's schermafbeelding

Nu een Tal-1 - wat is mijn volgende telescoop?

Wie kan er mij een goede raad geven ivm de eventuele aankoop van een andere telescoop ?
    Momenteel heb ik een Tal-1 telescoop.
    Ik weet een telescoop en ook een montering te koop die mij wel aanstaan.
    De telescoop is een 12 " dobson ( intelliscope ) en de montering is een eq5 pro synscan goto >>> hier hoort natuurlijk nog een tube op ( ik dacht aan de Skywatcher Explorer 200 PDS 8 " parabolic dual-speed newtonian reflector.
    Het goto systeem volgt ( dacht ik ) het gekozen object ?? Het dobson synscan systeem moet je manueel op het gekozen object draaien ( en daarna zelf bijsturen ? ) >>> op zich ook géén probleem. Met deze twee systemen leer ik de sterrenhemel beter kennen volgens mij...
    Het waarnemen is voor mij belangrijker dan de astro-fotografie ( moet ook wel kunnen indien nodig )
    Wat zijn de voor - en nadelen ?
    Ik hoor het graag

Mvg

Dirk
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 02-01-12 om 21:58 Reden: Titel verduidelijkt en post verplaatst
    12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 met motorfocusser , Skywatcher 60/700 , SPC900NC en nog ander spul ....

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Rustig. Haal adem en tel tot 10. Denk aan de omslag van de hitchhiker's guide: "Don't Panic" Want dat haal ik een beetje uit deze post.

Een "Dobson" is een Newton telescoop in dobson montering (zo'n lage bak die je rond kan draaien) een eq5pro is een equatoriale montering waar je zowel een newton of lenzenkijker (of een andere) op kan zetten.

Beide monteringen zijn met en zonder goto verkrijgbaar. Een dobson heeft ook nog tussenvormen, waarbij je zelf het object zoekt, en de scoop daarna volgt. Of waarbij de telescoop aangeeft waar hij naartoe geduwd moet worden om het object te vinden en te volgen. Of een volledige Goto (maar dat gaat best in de kosten lopen)

Verder is groot fijn (12"), maar niet speciaal noodzakelijk. Soms is 8" al meer dan genoeg en makkelijker te vervoeren. Het is maar net wat je ermee wil. Fotografie is met een dobson ook mogelijk, maar lastiger dan met een eq montering. Maar nogmaal; het is wat jij wil...

Nou. Tel nog maar eens tot 10 en vertel wat je wil een waarom...
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Bazinga! Ionize's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    153
    zou je niet eerst eens door je Tal gaan kijken? Als ik je berichtenhistorie zo eens bekijk heb je nog geen enkel object door je huidige telescoop bekeken...

daarnaast 12" newton op een EQ5 wil je echt niet...
    Auch ich bin ein Kollaser!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ionize Bekijk bericht

daarnaast 12" newton op een EQ5 wil je echt niet...
    Natuurlijk niet ! het was ofwel een dobson of een gewone tube op een eq5 montering

Toch alvast bedankt voor jullie input ( ik loop misschien te hard van stapel als beginner ? )
    Het ligt misschien ook een beetje in de aard van het beestje hé

mvg

Dirk
    12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 met motorfocusser , Skywatcher 60/700 , SPC900NC en nog ander spul ....

Bazinga! Ionize's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    153
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knife Bekijk bericht
    ik loop misschien te hard van stapel als beginner ? )

Ja. Maar dat doen er wel meer hoor :P

Neem jezelf voor dat je bijvoorbeeld minimaal een jaar met deze kijker doet, of stel een doel. Werk bijvoorbeeld minimaal de helft van de messierlijst met deze kijker af, VOOR je een andere telescoop kiest. Scheelt een hoop geld en frustratie.
    Auch ich bin ein Kollaser!

Je hebt waarschijnlijk gelijk !

Ik heb dat zo een beetje in mij zitten hé : als ik iets doe ga ik er ook voor en ik knutsel ook graag...

Bij de Tal-1 telescoop waren er vanalle oculair-filters bij
    1. rode filter
    2. oranje filter
    3. groene filter
    4. blauwe filter
    5. grijze filter
    6. volledig zwarte filter

Wanneer en waar kan of moet ik een bepaalde kleur gebruiken

mvg

Dirk

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    http://www.lumicon.com/astronomy-acc...d=1&cn=Filters

Op de site van Lumicon, één van de grote filterfabrikanten, staat een overzicht van hun kleurenfilters met toepassingen (volg de link en scroll halfweg omlaag). Dat kan je een stuk op weg helpen.

Over dat zwarte filter: dat is waarschijnlijk een zonnefilter dat op een oculair geschroefd moet worden. DOE DAT NIET! Al het zonnelicht dat de telescoop 'vangt', wordt gebundeld op dat kleine filtertje, dat heel warm wordt en dan scheurt, nét als jij kijkt. Gevolg: filter stuk (niet erg) en netvlies verbrand (heel erg). Sla 'm stuk en gooi hem weg. Voor het waarnemen van de zon is andere apparatuur (filters) nodig.
    La Guindaine. What else?

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Voor het waarnemen van de zon is andere apparatuur (filters) nodig.
    bijvoorbeeld Baader zonnefolie: http://www.dekoepel.nl/winkel2/index...emart&Itemid=1. Daar kan je een mooi zonnefilter mee maken voor weinig. Je zet het voor je objectief en daardoor wordt bijna al het zonlicht al teruggekaatst voordat het in je kijker komt.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

http://www.astroforum.nl/threads/136...l=1#post451638
    Inmiddels het " ZWARTE SCHAAP " geslacht

mvg

Dirk

Regels voor berichten