Pagina 1 van 9 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 82

Discussie: Na Deventer wordt nu ook Valkenburg aan de Geul lichtvervuild.

Collimero Nop's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208

Na Deventer wordt nu ook Valkenburg aan de Geul lichtvervuild.

Slecht vooruitzicht voor inwoners van Valkenburg aan de Geul, de dieren en de mensen die van de sterrenhemel willen genieten. Burgemeester Eurlings heeft in zijn nieuwjaarsspeech (1 jan 2011) aangekondigd dat prof. Wasserfurth met zijn bureau het Geulstadje gaat uitlichten. Naar voorbeeld van dezelfde verlichting die gerealiseerd is in Deventer (Lebuinuskerk en De Waag zijn van hetzelfde bureau). Concreet betekent dit dat er een nieuwe lichtkoepel in het Heuvelland zal verrijzen die sterrenkijken schier onmogelijk maakt.
    Er komt een lichtplan voor het te herbouwen centrum. Prominente gebouwen worden van onder aangestraald. Dat betekent dus een enorme gloed boven het nu nog vrij donkere heuvelland.

Balen.
    Laatst gewijzigd door Nop; 01-01-12 om 21:29
    I have gained 8 1/2 inch in length

Probeer eens serieus met deze mensen te praten. Er kan nog van alles aangepast worden op dit moment. Denk aan modewoorden waar politici gevoelig voor zijn. Wijs op de extra aandacht in de media die ze kunnen claimen door te overleggen met de plaatselijke (amateur) astronomen. Probeer "milieuvriendelijke" lampen te laten gebruiken die beter weg te filteren zijn met een UHC (of ander lichtvervuilings)filter. Kortom, vat de stier bij de horens!

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Gemeente bellen.
    Vragen wanneer de omgevingsvergunning aangevraagd en gepubliceerd zal worden.
    Ambtenaar zal verbaasd zijn, want waarschijnlijk heeft nog niemand eraan gedacht.
    Daarna lokale kranten in de gaten houden. Zodra vergunningaanvraag wordt gepubliceerd bezwaarschrift indienen.

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Aangezien het om een grensgemeente gaat en die regio één van Vlaanderen's meest donkere gebieden is: misschien ook contact leggen met de Belgische VVS werkgroep Lichthinder, de VZW preventie Lichthinder en de Bond Beter Leefmilieu. Zij hebben zeer specifieke campagnes op dit onderwerp én met succes!
    Op volgende link kan je zelfs voorbeeldbrieven vinden die je naar officiële instanties kan sturen met referentie naar de wetegeving om je punt rond lichthinder kracht bij te zetten.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Nop, dat is echt ongelofelijk slecht nieuws. Echt, ik ben qua openbare verlichting in heel Nederland nog niets tegenkomen dat Wasserfurth evenaart qua lichtvervuiling. De twee stralenbundels gericht op het uiterste topje van de kerk zijn erg: op sommige avonden is de schaduw van de torenspits te zien op de onderkant van de wolken.

Ik woon hemelsbreed ongeveer een kilometer van de Lebuïnuskerk, maar op bewolkte avonden wordt zeker een kwart(!) van de totale hemelbol in beslag genomen door de blauwwitte feestwinkel van Wasserfurth. Het is geluk bij een ongeluk dat de kerk voor mij in het noordoosten staat en het richting zuid nog redelijk donker is (gemeente Voorst denkt namelijk nog wél aan de nachtelijke natuur), maar het blijft ongelofelijk dat dit soort dingen überhaupt toegestaan zijn anno 2012. Flinke minpunten voor Valkenburg.

"Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Hier word ik toch zo treurig van. Zoveel domheid en kortzichtigheid. Allemaal vanwege een prestigeproject. Het komt nooit meer goed met dit land. Sterkte Nop.

Hoe kan ik helpen? M'n ouders wonen in Berg en Terblijt. Ik observeer altijd in de richting van het zuid-oosten, dus precies richting Valkenburg.

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    En het kasteel is al zo idioot zwaar verlicht, nog meer? Nee toch?

Collimero Nop's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208
    Ik zal in ieder geval aan de bel trekken bij de gemeente om toestanden die Roel schetst te proberen te voorkomen. Het is de grootheidswaan van de gemeenten die dit soort escapades mogelijk maakt. Ik vind het helemaal niet passen in een duurzaam 2012 en met een mondiale economische dip.
    @Fabricius, dank voor de tip. Ik zal het proberen. Het kasteel is dag en nacht verlicht en met een beetje vocht in de tuin is dat in het Zenit merkbaar. Omdat ik zelf vrijwilliger ben bij de kasteelstichting had ik gehoopt een lans te kunnen breken voor het doven van de verlichting om 0.00.
    Ik hou mijn hart vast als de rest van het stadje in wit-blauw wordt aangestraald. De gemeente heeft een flinke zak met geld over, en om het op duurzaamheid te gooien zal denk ik niet gaan werken. Publiciteit is in ieder geval een goed idee. Dus @joepie: breng het onder de aandacht. Mensen die vanuit Maastricht (of Berg) richting V'burg kijken zullen hier zeker hinder van gaan ondervinden.
    Het is niet alleen voor de sterrenkijkers, maar ook voor de dieren in deze prachtige omgeving.
    I have gained 8 1/2 inch in length

Wat een idioterie toch weer.
    Hopelijk valt er in dit stadium nog iets te bereiken.

Regels voor berichten