Is eigenlijk in strijd met de Europese verlichtingsnorm. Deze stelt dat als er wegverlichting is, de weg uniform verlicht moet worden. Om de andere paal doven zorgt voor afwisselend lichte en donkere gebieden op het wegdek, en dat veroorzaakt vermoeidheid en aldus verminderde veiligheid. Je hebt dus twee keuzes: of je verlicht de weg uniform, of je verlicht hem niet.
Heb je gelijk in. Bij de middenberm laaggeplaatse LED verlichting die kunnen dicht op elkaar en om het wegdek dezelfde hoeveelheid lux te geven heb je veel minder sterke lampen nodig, dus minder lichtvervuiling.
Maar ik heb nog een ander idee: verhoogde schotten tussen de helften van een snelweg dan wordt je niet verblind door de andere helft en dan is verlichting weer minder nodig.
En waarom niet alleen op bepaalde uren en / of drukke punten ?
My eyes are the best optical devices provided. Others:
XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7
Diverse autosnelwegen zijn voorzien van anti-verblindingslamellen in de middenberm. Deze verdwijnen echter juist uit het "straatbeeld" vanwege de hoge onderhoudskosten.Maar ik heb nog een ander idee: verhoogde schotten tussen de helften van een snelweg
Geen lantaarns, maar goede wegmarkering en reflectoren in de bermen vind ik 's nachts het prettigst rijden.
Is full cut-off dan echt zo moeilijk/duur om in nederland in te voeren? Veiligheid boven alles uiteraard, maar met cut-off lampen heb je het grootste probleem wel opgelost wat betreft lichtvervuilling.
Mijn dochter van 2: Kijk papa, sterren, hoog in de lucht!
De reden daarvoor werd door een Europarlementslid op het symposium in Slovenië als volgt verwoord: "Het probleem is niet van technische aard, het probleem is politieke wil." Het interreseert hun gewoon niet. En in al die raden van steden en gemeenten zit er niemand die een greintje benul heeft van verlichting en lichtvervuiling.