Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Verlichting op termijn uit op nederlandse snelwegen

IRL name top secret theritz's schermafbeelding

Verlichting op termijn uit op nederlandse snelwegen

Ik krijg net een heugelijk bericht in mijn mailbox van de Gelderse Natuur en Milieufederatie:

Rijkswaterstaat is in kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen voornemens om op alle snelwegen waar dat kan ’s nachts de verlichting uit te schakelen. Momenteel wordt hiervoor beleid ontwikkeld. Dit vergt nog de benodigde tijd.
    Dit is de eerste keer dat ik van dergelijke plannen hoor en het doet me deugd! Ja, het is afwachten wat de praktijk zal gaan brengen. Ja, het kan nog lang duren. Maar men denkt er over na en da's winst!
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Zeker goed nieuws. De A4 hier ter plekke mag uit, dat gaat schelen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Momenteel wordt hiervoor beleid ontwikkeld. Dit vergt nog de benodigde tijd.
    Maar hier word ik wel moe van ... Waarom moet dat nu weer zo lang duren?
    La Guindaine. What else?

Veiligheidseisen. En die eisen zijn er omdat niet iedereen een veilig gevoel krijgt van lampen uit op snelwegen en ze willen vast weten of dat terecht is of niet.
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ik zou niet weten waarom dat niet kan. De A44 aan de andere kant van de stad is ook niet verlicht.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Tom Rocky's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    34
    Dat is mooi nieuws!
    Wel vreemd dat er vorige maand juist nog een negatief bericht was wat betreft lichtvervuiling. Zie:http://www.astroforum.nl/threads/136...tuurwet-Bleker.

Nu maar hopen dat Rijkswaterstaat de plannen ook daadwerkelijk doorzet.
    Yes, they're sharing a drink they call loneliness. But it's better than drinkin' alone.

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rocky Bekijk bericht
    Wel vreemd dat er vorige maand juist nog een negatief bericht was wat betreft lichtvervuiling. Zie:http://www.astroforum.nl/threads/136...tuurwet-Bleker.
    Dat bericht had meer te maken met verlichting in en nabij natuurgebieden en niet specifiek van snelwegen. Snelwegen vallen onder een heel ander departement.

Ik woon in een provincie met maar 1 echte snelweg, die nog onverlicht is...
    Al googelend vond ik nog een bericht van staatssecretaris Atsma over nieuwe richtlijnen openbare verlichting.
    http://www.rijksoverheid.nl/minister...rlichting.html

Geen woord over lichtvervuiling, alleen besparing van stroom.
    In de oude richtlijnen waren er blijkbaar beperkende regeltjes voor nieuwe technieken. Ben wel benieuwd wat die beperkingen waren.
    Een van de argumenten om LED's te gaan gebruiken is dat deze langer meegaan en dus minder vaak stukken snelweg afgesloten hoeven worden om de lampen te vervangen.

LED's vind ik ook al een verbetering. Als het maar niet meteen ook méér licht wordt want die kans loop je wel met dat lagere verbruik.

In Hoogland is in ieder geval één zebrapad verlicht door LED lampen. Goed licht, en overduidelijk véél beter afgeschermd dan de andere lampen in de lange straat. Die zie je van verre al, deze LED lichtmasten schijnen keurig naar beneden waar het hoort.

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding
    Hier in Zeeland zijn op een aantal plekken oude lampen vervangen door LED-palen. Inderdaad een smalle scherpe lichtkegel naar beneden, maar er worden wel meer palen bijgezet. Dat kan natuurlijk gedaan worden om met die smallere kegels aan eenzelfde verlicht wegoppervlak te komen.

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Zet alles maar na 23u uit. Iedreen die daarna op pad is moet maar beter uitkijken!
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Regels voor berichten