Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: Object van de maand december

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    @ Jurgen
    Je bent geen spelbreker, maar waarschuwt terecht dat het allemaal wel eens vies tegen kan vallen. Bij goede transparantie ben ik gematigd optimistisch gestemd, echter, een beetje mist in de atmosfeer en het is al over natuurlijk met de kleinere openingen. We zien wel. Eerst die regengordijnen open.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Eris Olivier's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
    Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik heb NGC1514 met de 10 inch in oktober van dit jaar nog bekeken. De centrale ster liet zich onmiddellijk vinden, maar de nevel was pas met hogere vergrotingen zichtbaar, en dan nog ontzettend zwak. Van enige structuur was niets te merken.

Heb je met een OIII waargenomen?
    Mvg, Olivier
    Obsession 18" f4,5 - ServoCat en ArgoNavis - http://deepsky-astronomy.blogspot.com/

Eris Deepskyer's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    53
    @TomC: Ik hoop dat zoveel details als mogenlijk te zien.
    "Look at what you already accomplished before you take it to the next level."

Saturnus Jurgen's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olivier Bekijk bericht
    Heb je met een OIII waargenomen?
    Nope, heb ik niet. Wel met een UHC-E filter. Dat bracht de nevel iets meer naar de voorgrond, maar liet niet meer detail zien.
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    In verband met avondverplichtingen en bewolking alleen even de 70mm Grab & Go buiten gehad. NGC 1514 liet zich in de kleine refractor zien als een ietwat wollig sterretje; dat wil zeggen: als je het wist! Niet zo scherp afgetekend als andere sterren in de nabijheid. Slechts bij een snoeihoge vergroting was dit te zien met een Pentax XO oculair. Het was dat ik me er op voorbereid had en de positie van de flankerende sterren kende, anders had ik er glad overheen gekeken. De waarschuwing was terecht: dit viel vies tegen. Ga ik nog eens overdoen met een iets grotere broer of zus.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Regels voor berichten