Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Object van de maand december

Eris Deepskyer's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    53

Object van de maand december

Ik zag dat er nog geen object van da maand decemder is.
    Ikzelf dacht aan ngc 1514 in de Stier, een planetaire nevel met (volgens Stellarium) een mag. 10,00

Nog andere suggesties??

Groeten,
    Deepskyer
    "Look at what you already accomplished before you take it to the next level."

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Mooi object. Voor bezitters van de wat kleinere kijkers is dat eigenlijk een dubbele uitdaging...ik zal het proberen als het weer het [censuur] eindelijk weer toelaat. Leuk!
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Eris Olivier's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    Zeer moeilijk zonder filter. Easy met OIII.

Het is idd een zeer mooi object.
    Mvg, Olivier
    Obsession 18" f4,5 - ServoCat en ArgoNavis - http://deepsky-astronomy.blogspot.com/

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Deze PM is absoluut een beauty !!
    Vergroot de nevel gerust meer dan dat je gewoon bent, en zoek naar structuur in de schil.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Eris Deepskyer's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    53
    Blijkbaar een goede keuze dan? 'k Heb hem zelf nog niet gezien, wel gezocht (maar toen kwamen de wolken eraan natuurlijk) Wanneer het helder is ga 'k er ook nog eens naar zoeken. Nu je over die strcturen begint, heb ik nog een vraagje: Zou je de structuren op de schil ook in een C8 kunnen zien dan.
    "Look at what you already accomplished before you take it to the next level."

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding
    Ik heb iets van een beginnende structuur met een 8" gezien in 1514. Dus gewoon proberen en inderdaad bakken vergroten.

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    IK heb hem ook nog nooit live gezien. Zo te horen (en te zien in Aladin) zijn er nog meer uitdagingen in dit planetaire neveltje.

De centrale ster van 9.2 lijkt mij geen al te groot probleem, hoewel hij wel in neveligheid staat.

In de 2 boogminuten grote schil van 9.95 ( oei) moeten meerdere lobben van licht te zien zijn van 11.5 of daaromtrent. Zulke zwakke lichtknoopjes heb ik wel gezien in NGC7008, hoe dit hier uitpakt weet ik nog niet. Hoe kleiner, hoe beter natuurlijk.

In de schil zijn nog een paar sterretjes waarneembaar: 12.2 , 15 en 16. De laatste twee kan ik vergeten, de eerste echter....... Per slot van rekening heb ik twee kansen, de 102mm Refractor en de 140mm Mak. Met beide heb ik NGC7008 waargenomen, de nevel dan, niet alleen de flankerende twee sterren. Met de Mak een fractie beter. Daarmee beginnen dan maar. Als het uiteindelijk niet lukt dan maar met de 12 inch in Rijswijk, maar dat voelt een beetje als capituleren.

Nogmaals, ik ga mijn best doen, wel leuk. Al kost het me een hele avond......
    Laatst gewijzigd door John Baars; 17-12-11 om 23:17
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    @deepskyer: met jouw C8 en een goed oculair bij ongeveer 150x gan je versteld staan van de details die je ziet. De CS, meerdere details in de schil. Ze noemen dit object niet voor niets de "Crystal Ball Planetary Nebula"
    Maar om de spanning erin te houden: ga niet zoeken naar een foto, maar vertrouw op de info van John en ga zelf perifeer op zoek naar die fijne details. Succes!

Voor wie toch een idee wilt hebben van hoe je dit visueel in ee 8" Newton kan zien, check dan deze schets die ik had gemaakt, intussen intussen 10 (!) jaar geleden.

Ik ga 'em nog eens proberen in Grandpré, zien of een C11 nog meer details laat zien.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

waar is men hamer?! Spaceman's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Mooi tekening TomC!
    Een leuk object is NGC 2024. Dat is de nevel rond de linkse ster van de riem van orion.
    Leuk is om eens te zien hoeveel structuur er te zien is.
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX

Saturnus Jurgen's schermafbeelding
    Ik wil geen spelbreker zijn, maar ik heb NGC1514 met de 10 inch in oktober van dit jaar nog bekeken. De centrale ster liet zich onmiddellijk vinden, maar de nevel was pas met hogere vergrotingen zichtbaar, en dan nog ontzettend zwak. Van enige structuur was niets te merken.
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Regels voor berichten