-
SkySafari getest op iOS en Android
De test is gedaan op iPad 2, iPhone 4 en de Samsung Galaxy Nexus.
Hierbij moet verteld worden dat SkySafari op Android nog beta is, maar deze is nu publiek en in final testing.
- De software ziet er identiek uit op de verschillende platformen en de settings zijn ook quasi identiek, het grote verschil is uiteraard de schermgrote:
- iPad (9.7 inch) > SGN (4.65) > iPhone 4 (3.5)
resolutie:
- SGN (1280*720) > iPad (1024*768) > iPhone 4 (960*640)
Processor:
- iPad 2 en SGN zijn beide dual core SGN heeft wel hogere clockfreq., iPhone 4 is single core
GPU: moeilijk te vergelijken omdat ze elk hun eigen implementatie hebben.
Nu het gebruik, het opstarten op al de 3 devices gaat vlot en je bent eigenlijk direct up en running.
Default hebben ze alle 3 ongeveer dezelfde instellingen, enkel zijn er een aantal zaken nog niet op Android of werken ze nog niet, bvb de Horizon, die is gewoon groen, hoewel ik toch dezelfde setting heb staan zoals op iOS nml een realistische horizon ... ma goed dat zijn details en zullen wel opgelost worden met de final release. Ook blijkt er heel wat foto's en extra content nog niet beschikbaar is in de beta, want de 400 mb download van extra materiaal lijkt bij mij niet goed te gaan.
Het pannen en zoomen op de 3 devices,
op iOS heb ik de magnitude hoger gezet 7.5 voor sterren en 8.4 voor deepsky op de SGN 6.5 en 4.9:
de iPad 2 is veruit de snelste van de 3 geen vergelijk, het pannen voelt alsof de hemel aan je vinger kleeft en tijdens het bewegen blijft alles perfect leesbaar ik kan jammer genoeg er geen framerate op kleven dit is dus buikgevoel schatting, maar ik zou zo zeggen:
- iPad rond de 40 a 30
- iPhone 4 rond de 15
- SGN rond de 5 a 10 (let op is beta) ik heb de magnitude van de sterren nog naar beneden gebracht tot 5 en dan ging de framerate richting iPhone
Ik ga me nog niet uitspreken over welk device ik zou gebruiken als ik buiten sta, binnen is het vrij duidelijk de iPad ... zeker met AppleTV en Airplay video mirroring.
Buiten, wel het scherm van de SGN is groter dan de iPhone, maar je verliest een stuk door de software buttons des ondanks heb je meer screen realestate op de SGN wat een voordeel is. Ik ga ook wachten om een uitspraak te doen wegens de beta status op Android want als ik nu zou moeten kiezen zou het niet eerlijk zijn.
Al bij al vind ik SkySafari een top product en ik overweeg ook een SkyFi om koppeling met de montering te kunnen maken, denk dat het voor dagen dat de sterrenwacht opendeur houd top is.
Regels voor berichten