Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: Waarom is het Higgs boson zo zwaar?

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Duidelijk! Ik had dus eigenlijk moeten zeggen dat je de massa ervaart door de versnelling (of in het zwembad) de vertraging die je ondervindt. G = m g , heb ik natuurlijk lang geleden ook geleerd, maar was ik even vergeten . Andre Kuipers ervaart zijn massa dus straks niet (maar hij heeft hem wel).
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    F = mg (of gewicht = mg ) is *juist* iets anders. Gewicht is geen massa!

De massa die bedoeld wordt is de massa in de zin van "weerstand tegen snelheidsverandering". (Traagheid). Die ervaart Andre Kuipers in de ruimte nog steeds: Als hij een duw krijgt in het ISS dan komt hij minder makkelijk in beweging dan een rondzwevend blocnote.

Ze ervaren dus weldegelijk massa. Maar zowel het blocnote als Andre Kuipers "ervaren" geen zwaartekracht (gewicht) in de ruimte. Er is natuurlijk wel zwaartekracht, maar vanwege de middelpuntzoekende versnelling van de baan om de Aarde heeft deze niet het effect zoals op Aarde.
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 14-12-11 om 20:12

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Dank le Tom, duidelijk.

Ander vraagje: zitten we met dat Higgsveld niet weer een beetje bij de oude Ether theorie van Lorentz?
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    "Technisch" gezien is er niets merkwaardigs aan de hand met de Higgs theorie, toch? Het past goed binnen de nu gebruikelijke manier van quantummechanica bedrijven. Niet dat ik dat allemaal precies begrijp, maar dat terzijde...

Wat nog moet gebeuren is dat voldoende gecontroleerd wordt of de voorspelde eigenschappen van het Higgs boson ook gemeten blijven worden door de LHC. En voorzover ik begrepen heb voldoet de afgelopen dagen bekend geworden zeer voorlopige resultaten aan wat er voorspeld werd door Higgs in de context van het Standaard model.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Inderdaad, "technisch" is het Higgs veld een veld als vele anderen (en géén ether !). Het standaard model doet geen voorspelling voor een "massa" voor het Higgs boson, maar wel dat het zou moeten bestaan, net als de W-, W+ en Z bosonen en het foton. Die laatste zal hier toch wel bekend voorkomen
    Het Higgs boson is dus speciaal omdat het als enige nog niet 'gezien' is.

5 sigma wordt als 'gezien' gezien (sorry ...), dus nog even geduld.

Regels voor berichten