Pagina 3 van 11 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 101

Discussie: komeet C/2011 W3 Lovejoy

Grappig is op dit moment dat de komeet een kleine uk bij zich heeft, heel moeilijk detecteerbaar, maar zal ook snel in helderheid toenemen. Opvallend zag ik op de lasco ver voor Lovejoy dat er al een sungrazer in de zon is gegaan, heb nog geen meldingen hiervan gezien. Het zou leuk zijn als er nog meer stukken worden ontdekt binnen de 27 uur..
    Mijn dochter van 2: Kijk papa, sterren, hoog in de lucht!

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Op http://sohodata.nascom.nasa.gov/cgi-..._movie_theater kan je zelf een filmpje laten afspelen.

Kies in het scherm Lasco C3 en laat bijvoorbeeld de laatste 50 beelden afspelen. Je ziet de komeet in een mooie flauwe boog richting de Zon bewegen.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Wow! Dat ding is zo helder dat ik bijna zeker weet dat hij onder een supertransparante knalblauwe hemel (a la Roque de Los Muchachos) nu visueel te zien moet zijn met een verrekijker. Het was daar bovenop de berg bizar om te zien hoe blauw de lucht vlakbij de Zon nog was. Vooral als je nét in de schaduw van een rots o.i.d staat, moet dit te doen zijn!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Donateur henkp's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    24+
    Ik blijf het toch sneu vinden als je als amatuur net een komeet ontdekt je naam er aan wordt gegeven en dat hij nu al vakkundig wordt opgebrand.

Och, als tegenprestatie: hij is de eerste in 40 jaar die vanaf de Aarde een lid van de Kreutz-familie van Zonnescheerders heeft gevonden. De rest (elke paar dagen wel eentje) was allemaal via satellieten, voornamelijk SOHO.

De bekendste komeet van deze familie is uiteraard Ikeya-Seki uit 1965, zie bijvoorbeeld
    http://spaceguard.rm.iasf.cnr.it/tum...keya-seki1.jpg

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    @roel, inderdaad: jammer dat we hier nu zulk ***weer hebben, bij een beetje heldere hemel zou ik wel eens een poging willen wagen, hoewel ik geen geschikte kijker ervoor heb. Ook staat de zon nu laag aan de hemel.

Gisteren nog even rondgeneusd op het web over sungrazers (http://cometography.com/sungrazers/sungrazerne.html), de grote september komeet van 1882, werd tot 14' van de zon gezien. Ook zag ik een foto van McNaught midden op de dag, waarbij de zon met de hand werd afgedekt, hoewel de afstand tot de zon een stuk groter was.

Maar als het echt goed blauw is, kun je zeer dichtbij de zon komen met zo'n waarneming.

Een komeet weet ik niet maar ik zag Mercurius eens op 7° van de Zon met een 10cm. Maar M. is een punt (een heel klein bolletje) e een komeet een vage vlek *en* slechts 2° van de Zon.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Ik heb indertijd McNaught met het blote oog aan de hemel gezien, met wat geluk toen een wolk de zon afschermde en ik in de wagen - al rijdend - op 20° boven de horizon plots in klaar daglicht een komeet aan de hemel zag staan. waanzin, blijft één van mijn zotste waarnemingen.
    Laatst gewijzigd door TomC; 16-12-11 om 16:54
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Dat kan ik me voorstellen. Ik heb het toen ook geprobeerd, maar zonder succes. De lucht was zondag 15 jan. 2007 te vochtig, of ik zocht op de verkeerde plek. Een equatoriale opstelling is haast onontbeerlijk dan. De dagen erna was het steeds bewolkt.

In de STEREObeelden is hij nu ook terug te vinden:
    04:39 van vanmorgen:
    http://stereo-ssc.nascom.nasa.gov/br...3924_d7c2A.jpg

en 04:54 uur:
    http://stereo-ssc.nascom.nasa.gov/br...5424_d7c2A.jpg

De komeet beweegt zich weer weg va de Zon, dus dan moet toch iets (misschien een klein brokstuk) het overleefd hebben!

Regels voor berichten