Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 101

Discussie: komeet C/2011 W3 Lovejoy

komeet C/2011 W3 Lovejoy

Volgende week de 15e scheert een komeet langs de zon, een van de Kreutz-familie. Verwachting is dat hij mogelijk mag -3 / -4 haalt. Zou het mogelijk zijn om deze overdag te zien? Doet me denken aan Mc Naught paar jaar geleden die ook overdag te zien was naast de zon.

http://www.aerith.net/comet/catalog/2011W3/2011W3.html
    Mijn dochter van 2: Kijk papa, sterren, hoog in de lucht!

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Nee, zo helder als komeet McNaught wordt hij zeker niet.

De intrinsieke helderheid van komeet C/2011 W3 (Lovejoy) is niet zo groot. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid overleeft hij de dichte nadering van de Zon niet, en waarschijnlijk valt hij voor de doorgang door het perihelium al uit elkaar.

Het enige spannende op dit moment is of er iets van te zien zal zijn in de Lasco C3 beelden.

Inderdaad wordt hij niet zo mooi als Mc Naught, maar bedoelde meer toen tijdens de passage langs de zon. Toen wij hij midden overdag te zien langs de zon!

hier nog wat meer info: http://sungrazer.nrl.navy.mil/index....birthday_comet
    Zeker iets om in de gaten te houden.

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Hoe moeten we ons dat voorstellen:
    overdag te zien vlakbij de zon? En dan ook echt vlakbij.
    "Comet is brightening".
    Stel dat hij (zij?) -4 haalt, dus zoiets als Venus.
    Met een eclipsbrilletje zie je zo'n komeet waarschijnlijk niet.
    En zonder brilletje word je verblind door de zon, toch?

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    De zon afschermen achter een huis en dan richting de zon kijken. bij helderblauwe lucht is het dan zeker mogelijk om -4 op een afstand van een paar graden van de zon te zien, zoals Venus in benedenconjunctie.

Komeet Ikeya-Seki was overigens veel helderder dan -10, zodat hij helemaal direct te zien moet zijn geweest.

Op 16 december a.s. schijnt hij kort na de perihelium-passage -8,5m te worden. Zie: http://darkerview.com/darkview/index...ime-Comet.html
    Vraag is natuurlijk of hij die passage overleeft.

Als ik op Skysafari kijk zie ik dat de komeet op 15 dec VLAKBIJ de Zon staat, dus overdag zie zo dicht bij de zon, vergeet t maar.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Maar het perihelium is de 16e december en dan is z'n afstand 2 graden. Eerst komt de zon op, daarna volgt komeet Lovejoy. Zou het niet mogelijk zijn dat je 'm dan ziet, waarbij je de flink afschermt?

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Even wat berekeningen gemaakt op de sites van NASA JPL en Bureau des Longitudes.
    Voor zover de helderheid al te berekenen valt, ligt de piek rond middernacht 16,0 december 2011. De komeet staat dan dus ver onder onze horizon. In de uren ervoor en erna is Lovejoy veel zwakker, dus ik zie het somber in

Regels voor berichten