Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Sky at night 1963: Bases on the Moon met Arther C. Clarke

Jan Koet Jako Cats's schermafbeelding

Sky at night 1963: Bases on the Moon met Arthur C. Clarke

Deze vond ik op de site van de BBC; een zeer zeldzame bewaard gebleven uitzending van 'The sky at night' met een jonge Patrick Moore in gesprek met Arthur C. Clarke, die enkele voorspellingen doet over de bemande ruimtevaart. Uitzending van de volle 20 minuten en uiteraard in zwartwit. Geweldig om te zien, dus dit moest ik even met jullie delen!

http://www.bbc.co.uk/programmes/p00m72mf
    Laatst gewijzigd door Jako Cats; 09-12-11 om 16:50

Tom Rocky's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    34
    Heel gaaf om te zien!
    Die voorspellingen waren heel leuk. Gek eigenlijk dat er in '54 al gespeculeerd werd over een Maanbasis, en dat men dacht tegen het einde van de eeuw zelfs al een basis op Mars te hebben.
    Dan valt de realiteit toch tegen.

Edwin, ************************ planetenzwerver's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    4
    Aantal Messier gezien
    52
    Afgelopen zondagnacht was hiervan een fragment te zien in de "hedendaagse" Sky at night. Ik vermoed dat er zaterdag overdag een herhaling komt.
    William Optics FLT 110, Wiliam Optics Megrez 90, Vixen R200SS, Skywatcher NEQ6 Pro, Celestron Advanced Goto, Skywatcher EQ3-2

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aardig om te horen en te zien dat men rondom de Maanbasis ook ( niet overkoepelde ) boerderijen had bedacht. Hoe dat zou moeten moest men nog uitzoeken.
    Ik ben heel benieuwd welke plantensoort tegen de maanomstandigheden opgewassen is.

Dit maar als voorbeeld voor de vele, vele technische en andere praktische problemen waar men tegenaan loopt ook al zou je er een basis voor slechts 3 mensen maken. Daar werd wel heel luchtig mee omgesprongen, sterker nog ze werden niet eens genoemd.

Leuk tijdsbeeld van het ruimteoptimisme en stand van techniek ( ook camera en studiotechniek) van die tijd. Op zijn eigen manier toch wel visionair.( hoewel de borrelpraat om de hoek lag)

Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Regels voor berichten