Het kan wel zijn dat de 5V van de USB gebruikt wordt in de camera om alleen de USB busdriver IC's te voeden, voor de rest wordt de externe 5V gebruikt. Toch die USB hub proberen dus.
Het kan wel zijn dat de 5V van de USB gebruikt wordt in de camera om alleen de USB busdriver IC's te voeden, voor de rest wordt de externe 5V gebruikt. Toch die USB hub proberen dus.
200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro
Ik heb het RAM geheugen van de Laptop verdubbeld (Was maar 1 Gb)
Had deze vraag ook nog voorgelegd aan Craig Starks van Starklabs.
Dit lijkt in de tests te werken.
Een sessie afwachten dus.
Zodra ik weer tijd heb, want ik ben afgelopen woensdag papa geworden van de tweede;
Een zoontje; Brian.
Schijnt door het raam het licht van de maan, dan heb je je gordijnen niet goed dicht gedaan!
Astro-Professional 102/f7 Apo-refr.
Orion 80mm volgkijker
Orion EQ-G mount
Orion SSAG
Canon EOS 1000D
Ik denk dat ik het probleem weet....
Klopt het dat je cameravoeding insteekt in zo een verdeelstekker kop?
Door de cameravoeding in te steken in een stekkerdoos waar nog andere stekkers insteken ( montering, laptop.... ) kan er zich een soort van ruis optreden in het beeld. hoe het precies in zijn werk gaat kan ik ook niet goed uitleggen, maar als het niet de originele voeding is , dan zou ik eens zoeken achter de originele, of een stabiele voedingsblok kopen die die ruis niet genereert. Alvorens te gaan zoeken en of kopen kan je het gemakkelijk ook overdag testen.
Test eens door een opname te maken met je camera door je telescoop terwijl de voedingsblok van je camera en je laptop en je telescoop in de zelfde stekkerdoos steekt.
heb je dan ruis? Zo ja: doe het volgende:
Pak nu een verlengkabel en steek de voeding van de camera in een andere stopcontact in het huis. Zo dat je montering en laptop op 1 circuit draait, en je ccd camera op een ander circuit. Heb je dan nog ruis? Dan ligt het ergens aan het uitlezen van de chip.... Maar ik denk eerder dus die stroom.
een te weinig aan RAM geheugen zou ik niet als oorzaak geven, moest je RAM geheugen te weinig zijn, dan gaat gewoon je software programma trager werken, daarom niet half half.
Succes en laat zeker iets weten
www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX
Als ik deze opmerking lees dan lijkt de voeding in orde.Als ik de camera aansluit op een andere PC (met Vista) heb ik het probleem niet.
Maar Spaceman heeft hier wel een goed punt,
Heb je de imaging laptop al eens op accu getest, dus met de netadapter uit het stopcontact?
Schakelende netvoedingen willen nog wel eens ruis en storing geven. Zitten de laptop netadapter en je voeding voor de camera op hetzelfde stopcontact?
Heb je tijdens imagen nog andere gebruikers op de cameravoeding aangesloten?
Heb je mogelijk een kabel liggen met ferrietkern ruisonderdrukking er op? Misschien dat het helpt.
Na veel testen, kwam ik erachter dat het probleem zich voor deed als er
een hoog processor gebruik was.
Dit werd met name veroorzaakt door CdC, die om een bepaalde tijd de kaart ververst.
Als dit gelijktijdig gebeurde met het downloaden van een file ontstond het probleem.
Na het verdubbelen van her RAM geheugen, behoeft een CPU minder van zijn cache geheugen
te gebruiken en is het probleem opgelost.
Gedurende frame and focus (0,8 sec.) en het openen van een programma, zie ik het probleem nog wel.
Echter gedurende de laatste 2 sessies, van totaal toch ruim 16 uur blijft alles
in de "imaging situatie" stabiel en heb ik geen enkele plaat meer gezien met het uitleesprobleem.
Ook niet gedurende frame and focus, waar toch snel achter elkaar wordt gedownload.
RAM uitbreiding lijkt dus wel degelijk de oplossing te zijn.
Iedereen bedankt voor het meedenken!!
Schijnt door het raam het licht van de maan, dan heb je je gordijnen niet goed dicht gedaan!
Astro-Professional 102/f7 Apo-refr.
Orion 80mm volgkijker
Orion EQ-G mount
Orion SSAG
Canon EOS 1000D
Dit zet mij toch ook wel op een spoor. Ik heb sinds ik mijn Artemis gebruik problemen gehad met CdC/EQmod (soms ineens: not guiding, montering die stilstaat midden in een frame...)
Extra kaart met 4 extra USB2.0 poorten bracht niks: dezelfde problemen. Misschien moet ik ook gewoon meer geheugen in mijn 3Gb Vista laptop doen.
200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
patrick: helaas maar je enige probleem zeg je zelf : vista...., da zuipt ram...
www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX
Inderdaad, ik heb nog nooit zo'n continu bezopen laptop gehad.......Het is een Japanner: Sake? Hai! Ganbei! En dat de hele dag door.......
Had hetzelfde probleem, het zijn interupts die USB driver onderbreken in download ... dus het hoeft zelfs niet hoge processing load zijn.
Dat is de rede waarom bvb Nebulosity PHD kan stoppen tijdens image download, kwestie om de usb volledig vrij te houden. Ben dus volledig over naar Mac OS X,
daar maakt het allemaal niet uit, kan guiden en image download doen zonder effect op ruis. Want in did geval zie je het maar bij veel beelden zie je het niet tot je ruis niveau gaat meten met of zonder extra USB activiteit.
Yves.