Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Ik heb een Equinox 80ED en een QHY5 guide camera en nu...

Ik heb een Equinox 80ED en een QHY5 guide camera en nu...

Ik heb een Equinox 80ED en een Alccd5 / QHY5 guide camera.

Met mijn OAG gaat het zeker nog niet zo lekker en ik heb maar weinig donkere uren door het jaar heen en wil toch enigszins kunnen guiden als het er op aan komt.

Ik wil mijn QHY5 daarom aan een refractor hangen om als volgkijker te gebruiken naast mijn Equinox 80ED waarmee wil imagen met een gemodificeerde EOS500D.

Nu heb ik het gevoel dat een bijvoorbeeld een 70/700mm lange buis te ver voor de 80ED zal uitsteken en dit het beeld zal beïnvloeden?! Of zit ik er hier volledig naast

Welke verhouding t.o.v. de Equinox 80ED is aan te raden
    Diameter 80mm
    Focal Length 500mm
    F/ratio F/6.25
    Highest Practical Power 160x
    Faintest Steller Magnitude 12.2

Welke volgkijker is geschikt

mvg.,
    Willliam
    NEQ6 SkyScan Pro, Equinox80-80/500mm APO, EOS 500Da, Baader 2" UHC-S, Astronomik CLS Clip-Filter, QHY5 9x50 ViewFinder, 2" Flatt F5-F7, MSLiveCamHD mod, Backyard EOS, PHD

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    80/400 achromaat, goedkoop licht en praktisch.

9x50 zoeker, lekker licht en voldoet voor mij prima op een 20 cm F/5 newton, dus moet voor de equinox geen probleem zijn.
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Moderator sixela's schermafbeelding
    Had Nop niet een korte kleine achro die hij in 'Te Koop' verkocht?
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Allen bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn keuze laten vallen op de zoeker optie, die ik reeds in bezit heb.
    http://www.teleskop-express.de/shop/...Halterung.html

Ik heb even bij TS gevraagd wat ik zou kunnen doen en als ik mijn 9x50 versie kan toepassen als guide scope en ze konden me daar een adapter ring opsturen voor 25 euro

Een extra refractor was volgens hun niet nodig, de zoeker die ik heb eigende zich uitermate goed om mijn 80ED te aldus TS...

quote vinden ze bij TS niet leuk dus ff herschrijven...
    Wat je nodig hebt is deze:
    http://www.teleskop-express.de/shop/...nfo/p4520.html

Deze adapter samen met mijn huidige zoeker zal uitstekend werken om met de QHY5 mijn Equinox 80ED te autoguiden. Een grotere aparte langere telescoop is niet noodzakelijk in mijn geval.

We zullen zien

p.s. hmmmm nu nog even aanzien als ik mijn zoekertje niet opties ga missen...

Laatst gewijzigd door onzinnig; 30-11-11 om 23:18
    NEQ6 SkyScan Pro, Equinox80-80/500mm APO, EOS 500Da, Baader 2" UHC-S, Astronomik CLS Clip-Filter, QHY5 9x50 ViewFinder, 2" Flatt F5-F7, MSLiveCamHD mod, Backyard EOS, PHD

update :

Afgelopen week de ring van TS ontvangen, aansluiting werkt perfect, geen probleem.
    Moest het oculair gedeelte van de zoeker losdraaien en zodoende kon ik de QHY5 met behulp van de ring er stabiel op bevestigen.

Aangezien het weer de laatste dagen zo belabberd is , heb ik de QHY5 in PHD maar naar Jupiter laten kijken. Even snel testen tussen de vele wolken en nevels(aardse wolken) door. Het werkt , alleen zal ik hem nog even moeten afstellen qua focus. Maar dat komt nog wel...t.z.t. (ik had hem uit mijn losse pols, op de bank, door de ruit, naar Jupie laten kijken ...)

@astrovirus,

we hebben zo'n slechte dagen de laatste tijd maar wil toch mijn set-up zo ver mogelijk klaar hebben. Ik heb een vraag en aangezien jij ook een 9x50 met autoguider gebruikt, het volgende:

Kan ik mijn zoeker ook op een of andere manier overdag afstellen of heb ik daar echt de nacht voor nodig??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door onzinnig Bekijk bericht
    Kan ik mijn zoeker ook op een of andere manier overdag afstellen of heb ik daar echt de nacht voor nodig??
    Wat je kan doen is overdag ruw focuseren op een ver object. Je zal echter altijd bij nacht nogmaals moeten bijregelen op de sterren. Als je de boel opsteld en de montering op de pool hebt gezet en de zoeker goed op de RA-as/hoofd telescoop is uitgericht (iets wat je ook overdag kunt doen op dat zelfde verre object, RA-as is normaliter eigenlijk altijd goed genoeg via dovetail en ringen voor de hoofdscope), dan zal de poolster al zichtbaar moeten zijn in je beeldveld met de QHY5/9x50 zoeker combo en kun je hier op scherp stellen.

Let er overigens wel op dat het voor autoguiding iets beter is om een fractie onscherpte te hebben, want dan kan PHD de centeroid van de ster beter/makkelijker bepalen dan als de ster echt zeer scherp is (door de onscherpte wordt de ster iets uitgesmeerd over meerdere pixels waardoor het centrum duidelijk zichtbaar wordt voor PHD).
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Bedankt voor de uitleg en de PHD tip! ik ga het uitproberen zodra er weer CS is.

kleine tegenslag:

Ik heb het geprobeerd maar ik kwam net niet in focus, ronde vlekken van 1,5cm - 2cm in PHD, niet eens echt close dus.
    Ik heb TS gecontacteerd (want het was zo'n geweldige oplossing) en die vermelde me dat ik de focus vastzettingsring die je normaal gebruikt om de lens vast te zetten weg moest laten en de lens er direct op moest draaien zonder vastzettingsring, is een aantal mm meer focus mee te winnen... Hmm hoop dat het gaat werken, ik had niet veel meer nodig...

En gelukkig zoals de eerder aangegeven tip zegt: een klein beetje out of focus bij PHD is geen slechte zaak.

Volgende keer meer...

Regels voor berichten