Ik wil een sterrenkaart maken van de noordelijke eclipticahemisfeer, dus met de eclipticapool in Draco in het zenit. Een cirkel met de complete dierenriem aan de buitenkant dus. Weet iemand wat voor software ik daarvoor kan gebruiken?
Ik wil een sterrenkaart maken van de noordelijke eclipticahemisfeer, dus met de eclipticapool in Draco in het zenit. Een cirkel met de complete dierenriem aan de buitenkant dus. Weet iemand wat voor software ik daarvoor kan gebruiken?
Het gratis programma Cartes du Ciel maakt ze voor je.
200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro
Zo 1-2-3 lukt me dat niet in Cartes du Ciel... Een kaart met de eclipticapool in het midden is niet zo moeilijk, maar daarna wordt het echt de handleiding lezen vrees ik; Het beeldveld instellen tot 180 zorgt er waarschijnlijk wel voor dat je niet "zuidelijker" dan de ecliptica komt.
Maar je maakt me erg nieuwsgierig. Waar gebruik je (men) zo'n kaart voor?
kaart.png
Astrologie?
Celestron C8 203mm F10 SCT | Robtics 90mm F5,5 achromaat | Eden XP 8x42
Vixen Super Polaris DX | Skysensor-3 | Philips SPC900NC SC1 + UV/IR Blocking filter
Het woord dierenriem had ik al een hele tijd niet gehoord.
Tja, oorspronkelijk was wat we nu Weegschaal noemen, de klauwen van de Schorpioen.
Maar dan zitten we natuurlijk nog met dat stukje Ophiuchus....
Bushnell Spacemaster 60mm F/5, Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
Orion Starblast 4.5" F/4, Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)