Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: nu.nl: Groenlinks wil LED verlichting langs snelwegen

nu.nl: Groenlinks wil LED verlichting langs snelwegen

Misschien een idee zeker als ze 's nachts gedimd of uitgezet worden.....

http://www.nu.nl/politiek/2671200/gr...snelwegen.html
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Ik heb liever natrium... Die kun je tenminste wegfilteren. LED verlichting is volgens mij het einde van de smallband fotografie.

Maar liever LED's die 's nachts UIT zijn dan bijv. een vrijwel lege A2 tussen Utrecht en Amsterdam die om 3 uur 's nachts in het licht baadt.
    Wat dat betreft is NL kampioen snelwegverlichting: in het buitenland zie je het veel minder. Zelfs voormalig kampioen Belgie is er vanaf gestapt.

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    ik rij regelmatig s'avonds langs dat stuk van de A44, en die lantaarns schijnen echt keurig naar beneden, van opzij zie je ze nauwelijks. Dus van mij mogen ze alle lantaarns in nederland door LED vervangen.
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Donateur Redfish's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    108
    Dan nog is ongeveer 10-15% van de totale lichtvervuiling gereflecteerd licht. Het lokale gevoel van donkerte zal misschien wel hoger worden, maar ik vraag me af of het werkelijk de hemel erboven zal verbeteren.

De andere 85-90% dan ? Bedoel je daarmee direct naar boven schijnend licht ? Juist, dat vermindert dus en wordt die 10-15% dus hoger, en daarmee vermindert de totale hoeveelheid dus (uitgaande bij een gelijkblijvende verlichtinssterkte).
    Maar die 'gelijkblijvende verlichtingssterkte' is juist het probleem: zolang energie spotgoedkoop blijft zullen gemeenten en bedrijven hun 'monumenten' en panden van onder af blijven aanlichten liefst de hele nacht door. En zal RWS naar opzij en ook naar boven lekkende natriumlampen langs de snelwegen plaatsen.

Mars Bobtb's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    40
    Aantal Herschel gezien
    9
    Wanneer ik 's avonds naar Zwolle rijd over de A50, zie ik bij de afslag Hattem dat daar op de wegen gebruik wordt gemaakt van groen gekleurde, naar beneden gerichte, verlichting.
    Ik moet zeggen dat het heel rustig en bepaald niet storend overkomt.
    Van mij mogen ze dat overal wel toepassen!
    Robtics 115/800mm Triplet Apo | Skywatcher 80/600mm ED Pro | Celestron CGE | Atik 383L+ mono / Canon EOS 550D | Starlight Xpress Lodestar & USB filterwiel

Donateur Bert Bogchelman's schermafbeelding
    Ik hou me ook actief bezig met de nacht van de nacht en voor mij geldt: hoe minder licht, hoe beter. Op sommige stukken snelweg gaan de natriumlampen na middernacht uit en branden er alleen nog loodslampjes op de palen. Ook genoeg. Waarom moet heel Nederland veranderd worden in The Strip van Las Vegas. Ook leuk, maar ik heb liever een mooie melkweg. Die ledlampen worden door hun lage energieverbruik nog een echte plaag, omdat niemand meer gestraft wordt met een vette energie rekening als ze onnodig het licht laten branden.
    Gelijk hebben is goed, gelijk krijgen is beter maar je kunt toch het beste geluk hebben.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Ik heb laatst gehoord dat één "ouderwetse" lagedruk natriumlamp minder energie verbruikt dan zo'n hele trits LED's die nodig zijn per lantaarnpaal. Klopt dat?
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
    Maar liever LED's die 's nachts UIT zijn
    Nee, veel liever natriumlampen met goeie kapjes die 's nacht UIT zijn.
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Regels voor berichten