Begin volgend jaar wil staatssecretaris Bleker zijn nieuwe Natuurwet gaan indienen bij de Tweede kamer.
Voor ons duisternisliefhebbers betekent dit met het komen te vervallen van de huidige natuurbeschermingswet(ten), extra bedreigingen! Nachtelijk duister in en om beschermde natuurgebieden zal dan geen of minder bescherming genieten. In de huidige natuurbeschermingswet 1998 wordt duisternis nog wel gezien als 'natuurschoon' wat bescherming verdient. De 66 beschermde natuurgebieden die geen Natura-2000 gebied zijn komen geheel te vervallen. De overheid wil dit soort zaken doorschuiven naar de Provincies en zal zich gaan beperken tot het minst mogelijke waar men toe verplicht is, nl de europese wetgevingen.
Ik zou een boek kunnen schrijven over wat ik van dit wetsvoorstel vind, maar omdat astroforum daar de juiste plek niet voor is laat ik dat achterwege. Geen politieke discussies dus.
De overheid zelf houdt echter wel een consultatie en vraagt daarmee het volk om een reactie:
http://internetconsultatie.nl/wetnatuur
Je krijgt drie algemene vragen en de mogelijkheid om een document bij te voegen. Reacties worden alleen na toestemming mogelijk gepubliceerd.
Dus, voor degenen die er behoefte aan hebben...

Met citaat reageren