Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Hulp met huiswerk (lichtsnelheid)

Hulp met huiswerk (lichtsnelheid)

Hey allemaal, zouden jullie me met 2 vraagjes kunnen helpen a.u.b.?

Ik heb donderdag een test hiervan &deze twee vragen snap ik voor geen meter! (ik krijg precies dezelfde vragen op mijn test, dus de oplossing + korte uitleg is oké)

1. Een ster, op een afstand van 3 miljard lichtjaar van ons verwijdert, dooft uit. Hoe lang zal dit duren voor wij dit kunnen waarnemen?

2. De afstand tussen de Aarde en een ster die het dichtst bij de Aarde staat is 4 lichtjaar. Hoeveel km is dat?

Dank je!!!
    Laatst gewijzigd door MoreLinux; 13-11-11 om 09:22 Reden: Titel aangepast.

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Ik ga het hier niet voor je voorkauwen, maar wil je wel een beetje op weg helpen...

1. Drie miljard lichtjaar, een lichtjaar is een afstand die het licht in één jaar aflegt...

2. Je weet nu wat een lichtjaar is, zoek eens op hoeveel km een 'lichtdeeltje' reist in 1 seconden en transformeer dat getal dan naar een jaar.
    Chase your dreams, cause no one else will

Collimero Nop's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208
    Dringend! Het antwoord is altijd 42.

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    Maar wat is de werkelijk bijbehorende vraag...

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    mmhhh... laten we daar eens een computer voor bouwen!

Moderator sixela's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DianaMC Bekijk bericht
    1. Een ster, op een afstand van 3 miljard lichtjaar van ons verwijdert,
    Ik denk dat op de test 'verwijderd' zal staan.

dooft uit. Hoe lang zal dit duren voor wij dit kunnen waarnemen?
    Het naieve antwoord dat 'juist' zal worden gerekend is 3 miljard jaar, maar door de expansie van de ruimte zou je eigenlijk moeten vragen welke definitie van 'afstand' je moet gebruiken en welk kosmologisch model men hanteert.

Met andere woorden: zo gesteld is de vraag eigenlijk niet te beantwoorden tenzij je een beetje weet maar niet te veel .

2. De afstand tussen de Aarde en een ster die het dichtst bij de Aarde staat is 4 lichtjaar. Hoeveel km is dat?
    Licht legt ongeveer 300000 km af per seconde. Hoeveel seconden zijn er in een jaar?

Dank je!!! [/I]
    Dank je om zelf wat na te denken en je definities te herlezen. Want daar gaat het tenslotte om.
    Laatst gewijzigd door sixela; 12-11-11 om 19:03
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DianaMC Bekijk bericht
    1. Een ster, op een afstand van 3 miljard lichtjaar van ons verwijdert, dooft uit. Hoe lang zal dit duren voor wij dit kunnen waarnemen?
    Dat gaat nog wel eventjes duren want er is volgens mij momenteel geen instrument dat afzonderlijke sterren op 3 miljard lichtjaar kan waarnemen.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Wie zegt er iets over afzonderlijk waarnemen? Al dat licht van verre sterrenstelsels is toch ook wel van sterren afkomstig, of je nu sterren individueel herkent of niet.

Maar 3 miljard lichtjaar is gewoon teveel, want voor je dan een antwoord kan geven moet je al relativistisch gaan denken, een bepaalde afstandsmaat gaan definiëren (zoals de "comoving distance"), en dan gaan vertellen welke lambda en omega je neemt in je lambda-CDM cosmologisch model. En ik denk nu niet dat dat op die leeftijd al de bedoeling is.

Ze hadden er beter drieduizend lichtjaar van gemaakt...zoals men zegt "a little knowledge is a dangerous thing".
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Asellus Bekijk bericht
    Dat gaat nog wel eventjes duren want er is volgens mij momenteel geen instrument dat afzonderlijke sterren op 3 miljard lichtjaar kan waarnemen.
    Het gaat ook niet over het NU, je hebt nog wat tijd om een beter kijkertje in elkaar te knutselen.
    Zal ook interessant zijn of er tegen die tijd nog iemand is om er doorheen te kijken.

Misschien is het die nacht ook wel bewolkt...

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sixela Bekijk bericht
    Wie zegt er iets over afzonderlijk waarnemen?
    De vraagstelling suggereert dat. En ik geef een praktisch bezwaar.

Ze hadden beter een supernova kunnen nemen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten