Ik zag dat er nog geen object van de maand november was dus heb ik dit topic maar geopend.
Iemand een suggestie?? (liefst geen messier en iets uitdagend dat toch nog in een bescheiden kijker te zien is)
Groeten,
Deepskyer
Ik zag dat er nog geen object van de maand november was dus heb ik dit topic maar geopend.
Iemand een suggestie?? (liefst geen messier en iets uitdagend dat toch nog in een bescheiden kijker te zien is)
Groeten,
Deepskyer
"Look at what you already accomplished before you take it to the next level."
Probeer Cr69 eens.
Op de kop van Orion.
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )
En probeer anders zeker Kemble's Cascade in Camelopardalis ... in catalogi gekend als Kemble 1.
Een mooi bino-object (diameter 2.5 graad!) met een kleine OC aan het einde van de ketting. Mooi hoor!
Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED
Wel ikzelf heb een celestron c8 en deze vergroot te veel voor deze objecten.
Ik had gezegd dat ze liefst zichtbaar zouden moeten zijn in bescheiden kijkers zodat mensen met een kleinere kijker ook mee kunnen genieten van een ietwat speciaal object dat messchien niet zo bekend is.
"Look at what you already accomplished before you take it to the next level."
NGC 1535 in Eridanus. Leuke planetaire nevel en niet vaak bezocht. Ook geschikt voor een C8 en voor wat meer lichtvervuilde achtertuintjes.
Ik heb laatst genoten van het open cluster NGC7789. Prachtige structuur van sterretjes...
12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.
Een vaag vlekje .....maar wel goed te zien is M102 onderin Draco.
Cr69 (CollindeR 69) is de open sterrenhoop rond lambda en phi1,2 Ori. De nek van Orion, dus. Voor de verrekijker, of met een lage vergroting in een grotere kijker.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Gevonden. Zal er binnenkort eens een 'bezoekje' brengen.
HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D