Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Wolken draaien?!

Eris Deepskyer's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    53

Wolken draaien?!

Ik kijk wel elke dag op wolken.buienradar.nl en de laatste tijd viel me iets op,
    Als je kijkt naar de wolken op dit moment Klik zie je dat er heel veel wolken lijken te draaien, nu vroeg ik me af wat de oorzaak is van dat gedraai en of het eventueel orkanen/tornado's/... kan veroorzaken??

Groeten,
    Deepskyer
    "Look at what you already accomplished before you take it to the next level."

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Wolken draaien op grotere schaal altijd. Ze draaien of om een lagedruk gebied heen de ene kant op, of om een hogedrukgebied heen de andere kant op.

Bij lage druk beweegt de lucht met de wolken erin naar het centrum van het lagedruk gebied toe, en door de rotatie van de aarde krijg je dan een roterende beweging om dat centrum heen. Bij hoge druk vergelijkbaar, maar dan beweegt de lucht weg van het centrum van het hoge druk gebied.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Eris Deepskyer's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    53
    Bedankt voor de uitleg!!
    "Look at what you already accomplished before you take it to the next level."

Regels voor berichten