Wederom kortsluiting in mijn hoofd door Brian Greene.
Het gaat over de begintoestand van het heelal, gelijk ik het nu in mijn hoofd heb is zo.
In het begin werd de energie van het heelal gedragen door een inflatonveld ( wat je het oerheelal kunt noemen). In dat inflatonveld ontstond een fluctuatie die ervoor zorgde dat het inflatonveld uit zijn toestand van minimale energie werd geduwd, daardoor ontstond er een negatieve druk (die zwaartekracht afstotend maakt), er volgde een enorme inflationaire opzwelling die zo een 10-35ste seconde duurde, daarna daalde de fluctuatie terug, stopte de opzwel uitbarsting en kwam uit het inflatonveld de opgeslote energie vrij die de gewone materie en straling kon vormen.
Even later legt hij uit dat het inflatonveld niet zoveel energie hoeft te bezitten omdat de enorme expansie ervoor zorgt dat de energie recht evenredig toenam. (nu komt het)
Een simpele berekening laat zien dat een klein klompje, van de orde van 10-26ste cm doorsnee, gevuld met een uniform inflatonveld (en slechts 10 kilo zwaar) door de erop volgende inflationaire opzwelling voldoende energie zou krijgen om alles wat we momenteel in het heelal waarnemen, te verklaren.
Hij spreekt over een gevuld klompje, maar een klompje van wat...oerheelal ?
En hoe kun je aan een inflatonveld het gewicht van 10 kilo toe schrijven?

Met citaat reageren