Nico,
Count your blessings: je staat er goed op, en het feit dat het licht er vier jaar over doet vanaf de dichtstbijzijne ster om ons te bereiken zal vast wel een zaadje planten in een paar kinderbreintjes - onze opvolgers.....
Nico,
Count your blessings: je staat er goed op, en het feit dat het licht er vier jaar over doet vanaf de dichtstbijzijne ster om ons te bereiken zal vast wel een zaadje planten in een paar kinderbreintjes - onze opvolgers.....
"Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel
Mooi verhaal Nico!
Jammer dat de rest eromheen zat![]()
Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.
Leuk! Ik weet nu gelijk hoe je messier moet uitspreken, dat heb ik al die tijd verkeerd gedaan!
Een jonge collega van me (19jr) heeft ook sterrenkunde gehad op het VWO
Leuk stukje. Maar moest het licht in het huisje niet uit?En hoe hebben ze die opnames van M13 en Saturnus gemaakt?
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Dank voor de reacties. Ik kan nu wel verklappen dat het zwaar bewolkt was, het had zelfs nog geregend aan het begin van de nacht. Maar die TV jongens kunnen niet wachten tot er een heldere nacht is. Maar ook al zou het helder zijn geweest, probeer dan maar eens wat te zien als er een grote lampenset op je gericht wordt.
M 13 en saturnus heb ik zelf aangeleverd, ze hadden dat er wel leuk ingemonteerd, je zag het alsof je door een telescoop keek, met een mooi rond beeldveld.
Na afloop van de opnamen kwam ik tot de ontdekking dat ik vergeten had de dop van de refractor eraf te schroeven.... Maar dat was gelukkig niet zichtbaar.
je moet die vette lamp effe uitdoen!
Nico, die dop....gewoon plankenkoorts. Je keek in ieder geval niet door de kijker met het occulair beneden, en de spiegel omhoog (standaard marketing opstelling).
erik
"Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel