Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Het sterrenbeeld Quadrans muralis bestaat neit meer. Maar waarom eigenlijk niet?

Aarde John Kap jr's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    22

Het sterrenbeeld Quadrans muralis bestaat niet meer. Maar waarom eigenlijk niet?

Ik zat te lezen in "Het groot Guiness Astronomie Boek".
    Mijn oog viel op een stukje dat ging over de Quadrantiden-zwerm.
    Schijnbaar de enige meteorenzwerm die naar een niet langer bestaand sterrenbeeld is vernoemd. En wel het sterrenbeeld muurkwadrant ook wel Quadrans muralis.
    Dit was een sterrenbeeld dat lag tussen Bootes en Draco.
    Het is mij inmiddels duidelijk dat dit sterrenbeeld niet meer bestaat, of dat het niet (meer) erkend is.

Echter, de reden dat deze niet meer mag bestaan en/of bestaat en/of niet meer erkend wordt is mij niet geheel duidelijk en m'n zoektocht op internet levert ook eigenlijk niets op.

Wie weet hier iets meer over te vertellen waarom dit sterrenbeeld niet meer bestaat.
    Ik ben er inmiddels achter dat dit in 1775 door Bode is voorgesteld als sterrenbeeld, maar dat dit nooit erkend is, maar m'n vraag is dan nog steeds, waarom is deze nooit erkend.

Aan de andere kant kom ik verschillen tegen.
    De eerste was in mijn boek dat dit sterrenbeeld in a. 1775 door ene Bode is voorgesteld.
    De andere was schijnbaar de bedenker Jérôme Lalande in ca. 1795. (Bron: Wikipedia)
    Wie zit er goed in de geschiedenis van de sterrenbeelden en kan/wil mij e.e.a. uitleggen hierover.
    Laatst gewijzigd door John Kap jr; 28-10-11 om 11:16
    Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    Hier staat wel wat meer informatie; http://jane.whiteoaks.com/2010/12/31...y-quadrantids/

There were good reasons to define and standardize the constellation list, even if it meant losing some historic or whimsical constellations. One reason, according to the IAU was “to aid in the naming of new variable stars, which brighten and fade rather than shine steadily. Such stars are named for the constellation in which they reside, so it is important to agree where one constellation ends and the next begins.”
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Aarde John Kap jr's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    22
    Dank je, Steem.
    Maakt weer een hoop duidelijk.
    Weer wat geschiedenis geleerd.
    Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als je bedenkt dat de stercatalogi uit die tijd (Hipparchos, Ptolemaeus, Tycho Brahe), vlak na de ontdekking van de telescoop, maar zo'n duizend sterren bevatte, waren er zeker 2000 zichtbare sterren niet gecatalogiseerd. Er was dus wel wat ruimte om zelf sterrenbeelden te verzinnen, zeker ook omdat allerlei mensen allerlei objecten begonnen te ontdekken, en die moesten toch ergens bij horen.

Heel vroeger werd een ster bij z'n naam genoemd, bv Betelgeuze, maar de zwakkere werden genoemd naar waar ze in het sterrenbeeld stonden, bv de ster bij de linkervoet van Orion. Heb je dan geen sterrenbeeld bij een ster in de buurt, dan moest je wel een sterrenbeeld verzinnen om de ster te kunnen benoemen. Dat werd later door Bayer en Flamsteed wat handiger aangepakt, met griekse letters, of gewoon een volgnummertje. Maar dan moet je nog steeds een sterrenbeeld hebben.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten