Schitterende bouwwerken. Zichtbaar solide!
(Inspirende astrofoto's in de werkplaats, trouwens! http://www.kijkerbouw.be/images/zelf...0one%20003.jpg)
Schitterende bouwwerken. Zichtbaar solide!
(Inspirende astrofoto's in de werkplaats, trouwens! http://www.kijkerbouw.be/images/zelf...0one%20003.jpg)
"Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha
kunnen mensen uit Nederland mee doen ? want ik heb interesse en ik woon in Groesbeek. Wat zou kosten zijn om zo een Dobson te maken bij jullie ? Hebben jullie half klaar Dobson staan, die kan overgenomen worden ?
Laatst gewijzigd door gamewalker; 28-01-12 om 13:13
Orion 127 MAK + LXD 55 Autostar montering + Philips webcam
en nog eentje klaar zie; een student in het St.Vincentiusinstituut Anzegem bouwde bij ons als eindwerk een telescoop. 27cm Newton dus.
Hij startte half september 2011 en eind januari 2012 was dit het resultaat .
Knap werk van die jongeman toch ?
jpsintayehu (400 x 300).jpg
Laatst gewijzigd door jeanpierre; 11-02-12 om 23:29
SORRY !!!!! deze vraag niet opgemerkt
Ik geloof wel dat wij iets klaar hebben staan. Maar hoe doe je die spiegel dan ? kopen of zelfbouw ? Gent-Groesbeek is een hele afstand.
Leg eens jouw bedoeling of idee uit, en ik kijk wat ik kan doen.een 27cm dobson kost 450 euro bij ons. alles inbegrepen. Maar dan moet je wel die optiek maken hé.
jp
Heel gaaf om te zien dat het echte handwerk met cursisten hier en daar nog steeds gedaan wordt. Schitterende telescopen trouwens; 27 cm of meer...ajajaj..als ik dat had gehad toen ik 16 was.......
Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.
Er worden daar in Gent hele mooie kijkers gebouwd dus... 27cm.. Daar kon ik als knaapje ook alleen maar van dromen. Ik moest het doen met een schamele 5.. en dan nog niet
eens inch, maar cm !! Goed, in elk geval is dat wel weer beter dan 5mm..
Goed bezig Jean Pierre (en andere betrokkenen natuurlijk)!!
Gr, FL.
Laatst gewijzigd door FirstLight; 11-02-12 om 16:02
202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")
Ik ben van dezelfde generatie hé jongens.
Ik moest het stellen met 6 cm polarexken
maar eerlijk, en zonder gekheid; daar heb ik veel plezier van gehad !!
jp
Ja, het lijkt er wellicht op dat ik alleen maar loop te klagen, mijn mening is nog altijd dat je juist beter met een kleine kijker kan beginnen.
Waarnemen is iets wat je moet leren. Je kan het natuurlijk net zo goed leren met een groter instrument, maar dan is er vaak weinig ruimte om groter te gaan.
Het heeft mij juist erg veel voldoening gegeven toen ik, na zeker 7 jaren intensief met de 5cm, dus de eerste beelden in mijn zelfgebouwde (buigings-begrensde)
15cm Newton zag.. De kijker dus balancerend op een tuinstoel met speciale 'volg-kussens', ploeterend om saturnus in het beeld te krijgen.. en te houden..
Gr, FL.
202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")
Tja, ik ben ook begonnen met brilleglastelescoopje en 7X35 verrekijkertje. Niks mis mee. Maar als ik daarmee begonnen was.....poeh...had je me na elke heldere avond 's ochtends op school kunnen opvegen...
Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.