Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.
ik zag het te laat.
Wat Sixela zegt!
12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.
Hoewel het doppler-effect wel een mooie uitleg is voor de "normale" rood verschuiving.
12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.
Bedankt sixela voor je uitleg. Je hebt het een stuk duidelijker voor mij gemaakt![]()
klopt, maar als se snelheid anders wordt is er wel een versnelling, of lijkt die er te zijn.
Als twee melkwegstelsels om elkaar heen draaien onder invloed van de onderlinge zwaartekracht zijn de onderlinge snelheden en versnellingen onafhankelijk van de afstand waarop je naar die melkwegstelsels kijkt. Maar de roodverschuiving, dus de onderlinge snelheid die het gevolg is van de uitdijing van het heelal, neemt wel toe naarmate je van verderaf kijkt. Dus je ziet allerlei stelsels om elkaar heendraaien met snelheden die allemaal vrij aardig kloppen met hun geschatte massa. De zwaartekracht lijkt dus overal in het heelal op dezelfde manier te werken.Ik snap deze zin eerlijk gezegd niet. Waarom zou de snelheid onafhankelijk zijn van de afstand en de afstand ten opzichte van wat? Een ander melkwegstelsel?
Maar hoe verder ze weg staan, hoe harder ze van je af lijken te bewegen. Dat is raar. Welke kracht doet zoiets?
Antwoord: geen enkele, de snelheid wordt niet veroorzaakt door een kracht, maar door het groter worden van de ruimte zelf. Dan klopt die relatie tussen afstand en schijnbare snelheid, als die uitzetting overal even hard lijkt te gaan. En dat laatste is redelijk omdat je verwacht dat we op aarde geen bijzonde positie innemen.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
sommige mensen nemen ding gewoon aan zoals het in de boeken staat en andere denken erzelf over na, mijn natuurkunde docente zei ook allemaal dingen die niet klopte als je er twee tellen over nadacht (ik denk er dus twee tellen over na), ik ging na de les naar haar toe en toen zei ze dat je in de natuurkunde uit moet gaan van die dingen die eigenlijk niet klopte. Echt verschrikkelijk VAAG!!!!!!!!!!!
maar ja, wat heb ik te zeggen tegenover een leraar
ik weet dat ik niks weet en daarom ben ik wijs (Socrates)