Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Balanceren en bewegen van telescoopbuis

Eris UrsaMinor's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Ga ik zeker even proberen!
    Orion 80mm ED + SkyView Pro, Orion DeathStarBlast 113/450mm + KineOptics HC1, Sky-Walker 254/1200mm R2-D2 Auto Dob

Mimas FredB's schermafbeelding
    Ik heb inmiddels wat laten maken (kost hier vrijwel niets). Ik heb 3 setjes, elk bestaande uit 2 plaatjes metaal met daaronder 2 magneetjes voor een whiteboard. Per stuk wegen ze ca. 300 gr. Totale kosten ca. €1,50.

Nu eerst testen waar ze bij welk oculair het beste geplaatst kunnen worden. Zonodig kan ik nog wat wisselen en bv. sets van 1, 2 en 3 stuks maken.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Omdat BoertjeB in zijn balansrails veel zwaardere gewichten gebruikt als ik, ging ik toch een beetje twijfelen. Ik heb –in mijn onschuld- mijn gewichten in feite gemaakt op basis van het gewicht van mijn oculairen. Dat was het extra gewicht dat gecompenseerd moest worden.

Ik heb zojuist mijn telescoopbuis op 2 steunen gelegd, elk bestaande uit een stuk hoekstaal op een baksteen. Vervolgend heb ik geprobeerd om het geheel in evenwicht te krijgen. Het blijkt, dat ik ongeveer 1,7 kg.!! aan gewicht aan de achterkant moet monteren om de buis zonder oculair in evenwicht te krijgen. Ik snap nu mijn problemen en ook –hoewel met een andere telescoop- de gewichten van BoertjeB.

OK, werk aan de winkel.....

Moderator sixela's schermafbeelding
    Tja, dat is het probleem van een hefboom: de achterkant is korter en dus moet je méér gewicht toevoegen dan er aan de (langere) voorkant bijkomt. Je kunt de gewichten daarom ook het beste zo ver mogelijk achteraan hangen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Dat is ook de plaats waar ik met wat zakjes duiklood en de gemaakte gewichtjes bezig ben geweest. Ik ben alleen nog aan het nadenken over een fraaie oplossing. Ik wil de buis zonder oculair in balans hebben zodat ik met de gewichtjes het oculair kan compenseren (hoewel ik denk dat dat misschien niet echt meer nodig is).

IK ben voorlopig weer teruggegaan in de oplossing zoals ik die in post #8 heb getoond: nu met 2 zakjes duiklood onder de spanband. Met een oculair zit hij dan redelijk in de buurt van balans. Hoe de definitieve oplossing eruit komt te zien denk ik nog over na.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FredB Bekijk bericht
    Ik heb zojuist mijn telescoopbuis op 2 steunen gelegd, elk bestaande uit een stuk hoekstaal op een baksteen. Vervolgend heb ik geprobeerd om het geheel in evenwicht te krijgen. Het blijkt, dat ik ongeveer 1,7 kg.!! aan gewicht aan de achterkant moet monteren om de buis zonder oculair in evenwicht te krijgen. Ik snap nu mijn problemen en ook –hoewel met een andere telescoop- de gewichten van BoertjeB.

OK, werk aan de winkel.....
    Misschien kan je een deel van het contragewicht 'vast' bevestigen aan je telescoop en de rest met een 'railsysteem' om het verschil in gewicht van je oculairs te compenseren? Dan hoef je met minder zware gewichten over en weer te schuiven.

Dat is inderdaad mijn plan. Ik wil die 1,7 kg. + misschien het gewicht van het lichtste oculair vast monteren. Bij de zwaardere oculairen kan ik dan zonodig 1 van mijn gewichten met magneetjes bijplakken.

De definitieve oplossing heeft even op zich laten waten. Het eenmans-bedrijfje waar ik dit soort dingen laat maken, had een grote opdracht gekregen en die ging uiteraard voor.

Uiteindelijk heb ik besloten om zoveel gewicht achteraan te hangen dat de buis met mijn meest gebruikte oculair in balans is. Ik heb gekozen voor een tweetal metalen beugels, die samen bijna 2,3 kg. wegen (foto 1). Foto 2 toont het balanceren; de matrasjes aan beide zijden om eventuele klappen op te vangen bij een te groot gewichtsverschil zijn inmiddels weggehaald. Foto 3 toont het geheel met een reepje stof eronder tegen het beschadigen van de buis.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Regels voor berichten