Ik heb een Skywatcher 10” F 4,7 FlexTube Dobson met autotracking. Ik heb deze betrekkelijk kort voor mijn verhuizing naar Vietnam gekocht. Daarvoor had ik (ook niet zo lang) een elfje Ik heb nog in Holland een paar avonden wat met de Skywatcher kunnen spelen in mijn niet zo gunstig gelegen tuin: lantaarnpalen, rondom huizen + de straling van Rotterdam. Ook even snel een webcam getest met vrij aardig resultaat v.w.b. de maan en saturnus. Al met al ben ik qua ervaring dus nog steeds een beginner. OK, dit als achtergrond.
Eind augustus is de container gearriveerd en heb ik de telescoop opgebouwd. Dit is vast de eerste in Vietnam want ik heb sindsdien slechts 1 avond een beetje kunnen kijken (m.n. Jupiter). Ik ben op die avond tegen 2 problemen aangelopen (het systeem staat uiteraard aan).
- De buis kan aan de onderkant ca. 0,5 cm. vrij omhoog worden getild. Dit maakt het lastig om hem handmatig naar een gewenste plaats te duwen. Deze speling zit zo te voelen in de tandwieloverbrenging tussen motor en de schijf waar je de buis in hangt. De moer, waarmee deze schijf aan de motor zit, kan ik er (nog) niet afkrijgen: de as draait mee. En omdat ik niet kan zien hoe e.e.a. binnenin bevestigd is, ben ik nog even voorzichtig. Dezelfde speling voel ik trouwens ook in de Az-aandrijving. Is dit normaal?
- Als ik mijn Hyperion zoom met TeleVue barlow monteer, dan zakt de buis naar beneden, zelfs als ik hem via de motor naar boven laat bewegen. De bovenkant is dan duidelijk te zwaar. Zonder barlow gaat het wel, maar lijkt het op de grens als de buis richting horizontaal gaat. De combinatie brengt de zaak echt uit balans. Ik kan natuurlijk iets van een gewicht aan de onderkant bevestigen, maar dan zijn er denkelijk weer problemen met de standaard-oculairen. Zijn hier slimme oplossingen voor?
Op het forum en ook met Google heb ik niets hierover kunnen vinden. Ben ik echt de enige met deze problemen? Heeft iemand suggesties hoe e.e.a. te verhelpen?
En ja, ik had dit uiteraard beter in Holland goed uit kunnen testen. Maar het hele Vietnam-projekt kostte teveel tijd en was op dat moment veel belangrijker.

Met citaat reageren