Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: botsende sterrenstelsels

botsende sterrenstelsels

Hallo astrolezers,

Ik ben nieuw hier en verontschuldig me bij voorbaat als deze vragen al eerder gesteld zijn.
    Vraag 1: hoe kunnen complete sterrenstelsels met elkaar in botsing komen bij een uitdijend heelal, bewegen ze dan in verschillende richtingen?

Vraag 2: als het heelal uitdijt met meer dan de helft van de lichtsnelheid, hoe kunnen, ten opzichte van het centrum, in tegengestelde richting bewegende sterrenstelsels elkaar "zien"?

Bij voorbaat benieuwd!!

Moderator sixela's schermafbeelding
    Niet alle sterrenstelsels bewegen weg van elkaar: enkel op grote schaal is dat zo. Sommige stelsels (en zelfs groepen stelsels onderling) zijn gravitationeel aan elkaar verbonden, en de resulterende beweging kan dan de expansie van de ruimte ertussen compenseren (zolang de expansie niet op hol slaat).

Voor de rest verwijs ik je eerder naar dit artikel:

www.dark-cosmology.dk/~tamarad/papers/SciAm_BigBang.pdf

Er zijn inderdaad stelsels die nu niet zichtbaar zijn --je kijkt terug in de tijd als je verre stelsels observeert, en de ouderdom van het universum is eindig-- en zelfs stelsels (afhankelijk van de versnelling van de uitdijing) die we nooit zullen zien.
    Laatst gewijzigd door sixela; 04-10-11 om 21:15
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Dank je wel voor je heldere uitleg.
    Best logisch eigenlijk.......

Regels voor berichten