Als een maantje van jupiter door de lichtbundel van de zon voor jupiter heen gaat dan zie je een schaduw op Jupiter. Beweegt de schaduw over jupiter dan met exact dezelfde snelheid als het maantje?
Nu zijn maanschaduwen op jupiter vaak aardig cirkelvormig. Maar stel nu het maantje had een eccentrischere baan of kwam veel dichter bij de zon (maar niet zo dicht dat de schaduw te diffuus wordt). Is het dan zo dat de schaduw sneller gaat dan het maantje beweegt? En zo ja, is dit dan door te trekken tot voorbij de snelheid van het licht.
Bijvoorbeeld als ik een fel lampje op 50cm van de muur houd en ik beweeg een pen door de lichtbundel over 1 cm afstand, dan is de verplaatsing van de schaduw op de muur ongeveer 1cm als ik de pen tegen de muur houd. Kom ik nu dichter en dichter met de pen naar het lampje dan wordt de verplaatsing van de schaduw op de muur groter dan 1cm afhankelijk van hoe dicht ik met de pen bij de lichtbron kom.
Kun je dit dan oneindig ver doorvoeren tot voorbij de snelheid van het licht? Het is bijvoorbeeld duidelijk dat de snelheid van de schaduw(grens) op de muur bijv 10x groter is dan de werkelijke verplaatsing van de pen. Wat nu als ik de pen met 0.1c verplaats?

Met citaat reageren