Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: ALccd8L goede deal?

ALccd8L goede deal?

Ik wil gaan investeren in een nieuwe camera en dacht aan een ALccd8L. Dit is echter het prototype van de ALccd6c / Pro en heeft niet de icx453aq chip maar de icx413aq. Deze laatste wordt interlaced uitgelezen en zou last hebben van ampglow. Bij qhy is dit type een aantal jaren blijven liggen alvorens men tot verkoop voor 1295€ overging. Zelfs duurdere merken als Starlight Xpress bieden deze chip aan sxvr-m25c.

Daar deze camera in de bovengrens van mijn budget zit google ik me suf naar firstlights en reviews. Is er iemand die ervaringen heeft met de ALccd8L?
    Luctor et Emergo
    SW120/900ED, SS90/500, NEQ6pro, NEQ5, ALccd8L, ALccd5, Revue10x50 www.theod.tk

74 keer bekeken en geen reactie zegt genoeg geloof ik.
    Ook deze Orion starshoot pro v2 heeft de icx413aq chip en kost nu nog maar $1200 of €865. Ampglow zou voorkomen tijdens het uitlezen van het eerste frame, het tweede frame wordt dan nog belicht. De behuizing van de starshoot is ook erg groot.
    Luctor et Emergo

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    Hoi Theo,

ik heb zelf het idee dat de Astrolumina camera's hier niet heel veel worden gebruikt. Buiten dit wordt de icx413aq wordt ook gebruikt in de Nikon D70, in deze versie heb ik 'm gebruikt en dat is dus een ongekoelde camera. Ongekoeld is de amp-glow rampzalig en zelfs bij -10C had ik hier last van maar dat was met darks goed weg te krijgen. Ik lees dat met de icx453aq ampglow eigenlijk niet meer voorkomt. Overigens ben ik van 6MP naar 10MP naar nu 4MP gegaan, de MP's zijn voor mij niet nodig, misschien voor jou ook niet ??

Oftewel, waarom deze camera ?

Ralph
    HEQ5 syntrek - Vixen ED80SF - Skywatcher 80T guidescope - Carl Zeiss Jena 180mm f/2.8- USB EqMod - Artemis 4021 - Logitech Fusion - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Hoi Ralph,

Je hebt zeker gelijk dat enorme aantallen MP niet nodig zijn. Ik ben op dit type camera gekomen vanwege prijs, koeling, kleur en aps-c formaat sensor. De betere merken zoals bv jouw Artemis hebben binnen mijn budget geen of alleen ccd’s met erg kleine afmetingen.

Het werken met een dslr bevalt goed. De camera die ik nu gebruik is echter van mijn vriendin. Bij een eventuele nieuwe camera wil ik me verbeteren op het gebied van ruis en gevoeligheid in Halpha. Een iets grotere pixel zou ook wel mogen, ik dacht zelf aan een pixel tussen 6,5µm en 7,5µm.
    Luctor et Emergo

Aantal Messier gezien
    15
    Ahh, grotere pixels zal inderdaad lastig zijn omdat de trend kleiner is in de reguliere DSLR's (zelfde formaat chip, meer MP = kleinere pixel).
    Ik zie dat er inderdaad wel eens een ALCCD8L te koop komt voor rond de €900, tjaa dat is ongeveer hetzelfde geld als een Canon 50D.. Ik heb specifiek gekozen voor een monochrome camera maar zou indien ik een OSC erbij zou nemen toch voor een DSLR gaan van de types zonder glowamp.

Succes met de keus.

Ralph
    HEQ5 syntrek - Vixen ED80SF - Skywatcher 80T guidescope - Carl Zeiss Jena 180mm f/2.8- USB EqMod - Artemis 4021 - Logitech Fusion - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Ik werkte jaren met een eos400d met 5.7um pixels, de 7.4um pixels van de Artemis zijn echter veel gevoeliger, je wint enorm veel tijd dat is veel belangrijker dan die 10Mpixel (eos400d) t.o.v 4Mpixel van de Artemis. Ik jeb ook specifiek voor een monochrome camera gekozen vanwege de gevoeligheid. Ook zou ik in de toekomst een refractor met grote opening kunnen gaan gebruiken, dat scheelt enorm in prijs t.o.v. een apo. Toch heb ik iets met spiegels, dat zal ook nog lang zo blijven.
    Laatst gewijzigd door patrickduis; 18-09-11 om 15:33
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Uiteraard zou een monochrome camera in combinatie met filters het beste voor me zijn, maar alles heeft zijn prijs en zo ook gebruikers gemak. Ik heb geen vaste opstelling en wil daarom de setup eenvoudig houden. Bedankt voor jullie reactie. Zoek op mijn gemak verder…
    Luctor et Emergo

Het blijft toch kriebelen, een gekoelde 6MP kleurencamera.
    Heb op aanvraag via Astrolumina een aantal RAW platen gekregen die gemaakt zijn met een ALccd8L. De gebruikte telescoop was een TS 65mm f/6,5 Quadruplet. Voor de geïnteresseerden heb ik ze hier gezet.

Het zijn 16bit Fits bestanden debayer deze via GBRG. Ik zou graag jullie mening horen over deze platen. Ben zelf waarschijnlijk niet objectief genoeg, maar vind ze er goed uitzien.
    Luctor et Emergo

Aantal Messier gezien
    15
    Zo'n demofoto is natuurlijk weinig representatie met jou omstandigheden, die misschien beter/slechter zijn. In ieder geval is je beeldveld anders, toegevoegd een voorbeeld beeldschaal van B33, M42 past ook, net. De beeldschaal is onder de 2 arcsec per pixel.

Het is geen slechte camera voor het geld en de koeling zorgt natuurlijk voor aanzienlijk lagere ruis bijdrage op de foto. Ik krijg het idee dat je je zinnen er al op hebt gezet, dan moet je 't natuurlijk gewoon doen, zeker als je een goede prijs ergens voorbij ziet komen.

Ralph
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Kerstman is vroeg dit jaar! De alccd8l/qhy8l is in mijn bezit yesyes:.
    qhy8l_2.jpg
    De camera is van een degelijke, 60mm ronde behuizing voorzien. Bij kamertemperatuur (22C) koelt de peltier in 3minuten tot -19C maar is pas stabiel na 15 minuten op -15,4C terwijl -15C was ingesteld. Bij deze instelling is het koelvermogen slechts 39%. Het aanvriezen zou sterk verbeterd moeten zijn door het 3mm dik ir-filter wat voor de sensor geplaatst is. De patroon met silicagel zou ik waarschijnlijk nooit nodig hebben volgens Dhr. Breite van Astrolumina. De t-ring adapter kan niet volledig ingedraaid worden omdat deze anders tegen het ir-filter drukt, heb hier een 1mm vulring voor gemaakt. Wel is een adapter meegeleverd die het scheef zitten van de sensor in de behuizing moet uitvlakken. Ik hoop echter dat ik deze niet nodig heb omdat het me omslachtig lijkt met die stelboutjes. De volgorde van aansluiten moet strikt in acht worden genomen. Eerst de usb dan de DC-201S controller en dan pas de 12v voeding.

De software EZcap is redelijk eenvoudig en werkt met systeem drivers, dus hier zijn geen ascom drivers nodig. Astroart of Maxim kunnen deze via de meegeleverde ascom drivers bedienen. Het instellen van een sessie is erg eenvoudig via de ingebouwde planner. Liveview in focus mode is erg moeilijk bij daglicht omdat dan 2x2 binning wordt gebruikt en de camera al snel overbelicht.

De camera is erg gevoelig voor groen 60% en 50% voor Blauw en H-alpha. Wat een beetje schrikken is bij een eerste gedebayerde opname. De lucht wordt groen waarbij resultaten in DSS en Fitswork gelijk zijn en Astroart meer Rood laat zien, dit alles bij GBRG debayer.
    debayer_fitswork.jpg

Nu het toch bewolkt is ‘sorry mensen’ ben ik bezig met het maken van biasframes om de gain en offset te bepalen. Iso800 kiezen en schieten maar is er niet meer bij. De handleiding en ook Craig Stark zijn uitleg schiet hier voor mij tekort. Door bias frames te maken waarbij gain 0 is, kom ik op een offset van 107, waardoor mijn ruisondergrens op 364ADU komt tot hier alles ok. Maar nu moet de dop eraf en de sluitertijd omhoog, dan moet de gain omhoog getrokken worden zodat het histogram net niet de 65000ADU voorbij gaat. Hoe fel het licht is en de lengte van belichting beïnvloeden de uiteindelijke ADU grens, zonder ook maar iets aan gain te veranderen? Ik weet hier dus geen raad mee. Misschien dat mensen die al langer met dit soort camera’s werken me in de goede richting kunnen brengen. In ieder geval heb ik voorlopig genoeg te prutsen.

Fijne feestdagen en een goed 2012 gewenst.
    Theo.
    Luctor et Emergo

Regels voor berichten