Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14

Discussie: Vet: opvolger voor de Space Shuttle = Saturn 5 on steroids

IRL name top secret theritz's schermafbeelding
    Het zal best wezen 'we' na 30 jaar met de zelfde kak zitten. Was ook mijn eerste reactie. Maar als je nagaat dat we mogelijk in 2030 op Mars rondlopen terwijl wel 130 jaar eerder amper 2 meter konden vliegen vind ik dat best netjes vwb vooruitgang.

Van stenen bijl naar ijzeren bijl deden 'we' veel langer over!
    Laatst gewijzigd door theritz; 17-09-11 om 08:20 Reden: ************ mag ik hier niet zeggen :-)
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Deze nieuwe raket is een Saturnus V gebaseerd op shuttle-technologie. Als je wat dichterbij kijkt zie je dat deze nieuwe raket dezelfde opduwraketten heeft als de shuttle, alleen wat langer. De eerste trap heeft 3-5 shuttlemotoren en ook de externe tank van de shuttle is verwerkt in het ontwerp.

Waarom dit alles? Omdat de shuttle technologie best goed werkte, alleen heeft men geleerd dat een ruimtevliegtuig aan een raket hangen te gevaarlijk is. Ook kan er met een capsule minder mis bij reentry: het hitteschild is eenvoudiger, je hebt geen hydraulisch systeem nodig (met backups) om de flaps in een vleugel te bewegen.

En: een hoop mensen die met de shuttle werkten en die bij duizenden ontslagen waren maken nu weer kans op een baan.

De discussie in ruimtevaartkringen zal blijven of een instituut als NASA raketten moet ontwerpen. Nu zegt NASA dat hij in 2017 af zal zijn, maar krijgt hij niet, zoals het Constellation project, straks weer jaren uitstel omdat NASA het budget niet krijgt of dat ze het overschrijdt?
    GSO 200 mm | Canon EOS 60D

Er worden al wel astronauten gerecruteerd..(zie mijn andere post in ruimtevaart)
    Astronomers love going deep..

Quaoar kjrozema's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    13
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scorpio Bekijk bericht
    Ja, laten we een 50 jaar oud brandstofmonster, in een nieuw jasje, weer eens de lucht in schieten. Top.
    Inderdaad. Saturnus 5 was een product van de "space-race". Men moest en zou naar de maan, efficiëncy was niet aan de orde.
    Volgens mij is 1 van de manieren om efficiëntere raketten te maken is het gebruik van de nog aanwezige zuurstof in de atmosfeer. Dan hoeft er geen zuurstof voor het eerste stuk meegezeuld te worden. Dit scheelt vervolgens ook weer brandstof.
    Laatst gewijzigd door kjrozema; 17-11-11 om 12:20
    200 mm GSO f/4, 130 mm SW Heritage f/5

Regels voor berichten