Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: 61 Cyg, neem de verplaatsing van een ster waar!

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
    aangepast naar bijna het dubbele
    En nog steeds zijn prijs waard? Ik heb bijna de H400 afgewerkt en ben op zoek naar een nieuwe uitdaging...
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Mijn persoonlijke mening? Ja!

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Testje: "Waarneemtips" maken we sticky/belangrijk om er zo de aandacht op te (blijven) vestigen i.c.m. het topic actuele hemelverschijnselen. (Maar daar past dit topic nou net even niet)

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Maar na onze bestelling is de prijs direct aangepast naar bijna het dubbele. Waarschijnlijk stond het verkeerd op de website en hadden Nico en ik geluk dat we dat opmerkten
    Nog aan een schappelijke prijs gevonden op amazon.fr: 31,61 incl. verzending.
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Zojuist eens geprobeerd met de 4.5" f/4.5 starblast. Tussen de wolkenflarden door behoorlijk transparant maar de maan stoort heel flink, grijze hemel eigenlijk zichtbaar tot Deneb en dus ook 61 Cyg.

Voor mij de eerste keer dat ik 61 Cyg opzoek; Mooie geel-goude wijde dubbelster (20x). Maar dan vergroten. Zelfs bij 160x (maximum van mijn oculairs bij f=500mm, maar ook maximum van de zelfbouw dobson montering) de 10.7 ster niet te zien tussen de sterren!

De grensmagnitude was ook maar ergens rond de 11, gezien de storende maan en niet optimale donkeradaptatie. De ster staat nu te dichtbij een van de mag 6 sterren van 61 Cyg om onder deze omstandigheden zichtbaar te zijn... (in mijn telescoopje).

Better luck next time!

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Het gaat niet om de onderlinge verplaatsing van beide dubbelsterleden, maar om de gezamenlijke verplaatsing t.o.v. een veel verder weg gelegen ster, die toevallig deze jaren tussen hen in staat!
    Ik volg 61 Cygni al enkele decennia. De eigenbeweging is gemakkelijk te constateren als je 1x per twee à drie jaar (vaker heeft geen zin) de afstand en hoek t.o.v. achtergrondsterren schat. Wacht op een heldere nacht.

Andere sterren waarvan de verplaatsing gemakkelijk na een paar jaar te zien is: Mu Cas en Ster van Barnard.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Een paar decennia gevolgd, zou je daar een filmpje van kunnen maken? Iets simpels, zo'n GIF filmpje? Lijkt me te gek, dat je een ster ziet bewegen
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    zou je daar een filmpje van kunnen maken? Iets simpels, zo'n GIF filmpje?
    Helaas, een paar decennia geleden waren er nog geen GIF filmpjes en mijn tekenfilmvaardigheden zijn helaas ontoereikend.

Regels voor berichten