Testje: "Waarneemtips" maken we sticky/belangrijk om er zo de aandacht op te (blijven) vestigen i.c.m. het topic actuele hemelverschijnselen. (Maar daar past dit topic nou net even niet)
Zojuist eens geprobeerd met de 4.5" f/4.5 starblast. Tussen de wolkenflarden door behoorlijk transparant maar de maan stoort heel flink, grijze hemel eigenlijk zichtbaar tot Deneb en dus ook 61 Cyg.
Voor mij de eerste keer dat ik 61 Cyg opzoek; Mooie geel-goude wijde dubbelster (20x). Maar dan vergroten. Zelfs bij 160x (maximum van mijn oculairs bij f=500mm, maar ook maximum van de zelfbouw dobson montering) de 10.7 ster niet te zien tussen de sterren!
De grensmagnitude was ook maar ergens rond de 11, gezien de storende maan en niet optimale donkeradaptatie. De ster staat nu te dichtbij een van de mag 6 sterren van 61 Cyg om onder deze omstandigheden zichtbaar te zijn... (in mijn telescoopje).
Better luck next time!
Ik volg 61 Cygni al enkele decennia. De eigenbeweging is gemakkelijk te constateren als je 1x per twee à drie jaar (vaker heeft geen zin) de afstand en hoek t.o.v. achtergrondsterren schat. Wacht op een heldere nacht.
Andere sterren waarvan de verplaatsing gemakkelijk na een paar jaar te zien is: Mu Cas en Ster van Barnard.
Een paar decennia gevolgd, zou je daar een filmpje van kunnen maken? Iets simpels, zo'n GIF filmpje? Lijkt me te gek, dat je een ster ziet bewegen![]()
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100