Ik zie het heelal als een ballon in een ruimte, wat is die ruimte waarin deze ballon zich opblaast ?
Ik zie het heelal als een ballon in een ruimte, wat is die ruimte waarin deze ballon zich opblaast ?
Laatst gewijzigd door Ruben; 12-09-11 om 17:01
Door je vraag zo te stellen, verplicht je ons jouw stelling aan te nemen om de vraag te kunnen beantwoorden. Als jij denkt dat het heelal een ballon is, dan is het aan jou om te zeggen wat je denkt dat er rond zit.
Als ik zou moeten antwoorden op je vraag zou ik heel voorzichtig antwoorden dat er waarschijnlijk niets is rond die ballon, of nog andere ballonnen. Maar dit is puur gissen.
Misschien kun je je vraag iets anders stellen, dan kunnen wij hem misschien gemakkelijker (proberen) beantwoorden.
10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
“Somewhere, something incredible is waiting to be known.”
Om je alvast op weg te helpen zou je dit topic kunnen lezen.
Dat werkt alleen maar als een analogie: je doet dan alsof je een "platlander" bent en in een heelal met maar twee ruimtelijke dimensies leeft. Het is dan ook nog alleen maar een ballon (of ook wel 'bolland' genoemd in de analogie) als het heelal 'gesloten' is (hoge dichtheid).
Denk dan nu als "platlander" in een heelal met maar twee ruimtelijke dimensies, en het antwoord komt vanzelf !
Laatst gewijzigd door Eelco; 08-09-11 om 22:08
De enige eis die je aan die ruimte hoeft te stellen is dat ons heelal erin past. Verder merk je er niets van, en van dingen waar je niets van merkt hoef je niet over de eigenschappen te filosoferen.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Ons heelal "past" niet in de ruimte, ons heelal (waarvan we slechts een infiem deel zien) definieert de ruimte. Er is geen ruimte 'buiten' het heelal. Net zoals er niets buiten het ballonoppervlak is voor een "flatlander" die enkel twee dimensies ziet langs het ballonoppervlak.
Laatst gewijzigd door sixela; 09-09-11 om 02:56
Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.
Ik zie een wereldkaart als een plat stuk papier. Wat is er dan ten noorden van de noordpool?
Wellicht ten overvloede, een "platlander" is iets dat in een twee dimensionale wereld leeft (stel lengte en breedte) kan zich geen voorstelling maken hoe de derde dimensie (hoogte) eruit ziet. Hij heeft ook geen mogelijkheden om die derde dimensie eenvoudig te beschrijven.
Dat zelfde geldt voor dimensies hoger de de 4 die wij kennen (mathematisch kan dat dan weer wel), maar ook kunnen wij niet beschrijven wat er buiten ons heelal is.
Omdat we nu eenmaal alleen onze drie ruimtelijke dimensies rechtstreeks kunnen waarnemen.
Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.
Jij bedoelt het grote 'niets'. Nog minder dan vacuum. We weten niet 'wat' dat is. Waarschijnlijk niks dus. We weten dus eigenlijk ook niet of het er wel is. Maar als er niks is dan klopt dat dus.
Jij probeert je een niveau voor te stellen boven het hoogste niveau. Dat is er niet.
(Maar, als je een echt antwoord wilt hebben; Je ballon zit nergens in.
Probeer anders eens onder water te duiken als je al onder water bent.)
Celestron C8 203mm F10 SCT | Robtics 90mm F5,5 achromaat | Eden XP 8x42
Vixen Super Polaris DX | Skysensor-3 | Philips SPC900NC SC1 + UV/IR Blocking filter