Als stormchaser in België vond ik het wel leuk om onweersverwachtingen van mezelf te delen met jullie. Zo wordt het zaterdag in de namiddag weer opletten geblazen voor onweders! Ik laat je alvast mijn verwachting lezen:
Voor de fans van hevig onweer en voor stormchasers wordt het zaterdag naar alle waarschijnlijkheid weer heel interessant op weerkundig gebied. Een koufront positioneert zich zaterdag in de buurt van London en voor deze storing wordt warme lucht naar België getransporteerd. Deze lucht komt origineel van de gebieden rond de Middellandse Zee en wordt onderweg geleidelijk onstabiel van aard.
In de namiddag stijgen de temperaturen naar hun maximum (26-27°C) en dat is voldoende om enkele serieuze onweders te triggeren. Verschillende parameters ondersteunen mijn verwachting hierin. De CAPE (onstabiliteit in de atmosfeer) loopt namelijk op tot zo'n 1500-1700j/KG (volgens de laatste gegevens) en in een matig dynamische omgeving kan dat resulteren in 'supercells'. Deze buien komen voornamelijk voor in de zomer en zijn vrij zeldzaam. Ze hebben immers flink wat windschering (verschillende windsnelheden en windrichtingen in de verschillende luchtlagen van de atmosfeer) en onstabiliteit nodig om te gaan ontstaan.
Vooral zaterdag tussen 15:00 en 23:00 lijkt deze overlap te gaan lukken, maar dan wel net voldoende. Indien onweders tussen deze tijdstippen gaan ontstaan is het niet onmogelijk dat ze middelgrote tot grote hagel met zich meebrengen (voorlopig gaan de weermodellen richting 3 cm als maximum). Windschade door eventuele downbursts is bij 'supercells' ook niet uitgesloten. Voorlopig laten we dit nog even buiten beschouwing, omdat de factor 'bow-echo' ook nog niet voldoende onderzocht is.
Enkele parameters die het één en het ander visueel duiden:
1-8 km shear is in onze omgeving nihil tot slecht te noemen. Een goede overlap met de CAPE is er niet en dat is vrij nefast voor windverschijnselen zoals windhozen. Doch moeten we naar de avondperiode opletten voor een lichte toename in het westen van België. Indien buien nog de kracht vinden om daar te gaan ontstaan kunnen ze lokaal wat rotatie gaan vertonen.
Onderstaande kaart is ietwat te uitgebreid om in detail te bespreken. Het komt er op neer dat de kansen op windhozen stijgen als de vectoren (pijltjes) kleiner worden in een bepaald gebied (blauw).
Een interessante kaart is deze van de Supercell Composit Parameter. Deze experimentele kaart schat de kans op supercells boven een welbepaald gebied in. We zien dat er boven België een significante kans bestaat op de vorming van deze buien. (schaal: 0.1 - 0.25 - 0.50 - 1 - 2 - 4 - 8 ). De waarde in het rood geeft voorlopig de kans aan voor het grondgebied België. Deze waarde wordt veroorzaakt door een lichte aanwezigheid van SRH (Storm Relative Helicity)
Om de 'explosieve' situatie dan nog eens extra in de verf te zetten, gebruik ik graag onderstaande experimentele kaart. De Significant Tornado Parameter slaat in ons gebied licht uit. De kansen dat er zich windhozen ontwikkelen is relatief klein, maar rotatie in de buien is wel mogelijk. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de aanwezigheid van de shear tussen 0-6 km (40kts)
Concreet: ik upgrade dit topic richting MEDIUM. Voorlopig lijkt HIGH nog iets te vroeg om te gebruiken, aangezien er nog onzekerheid heerst in de timing van de doortocht van het koufront. Indien het koufront iets sneller België binnenkomt zal het meest hevige onweer voor West-Duitsland zijn. Indien het te laat komt, dan worden de kansen op een nachtelijk MCS groter en dalen de kansen op discrete cellen.
Bron weersverwachting: www.weatherservice.be
Bron kaartjes: lightningwizard.estofex.org

Met citaat reageren