Ik kreeg van Rob Walrecht het verzoek dit hier te plaatsen. Bij deze!
Uw mening wordt gewaardeerd!

Superplanisfeer
Op de dag dat ik dit stukje schrijf, 15 juni, bestaat mijn bedrijf Rob Walrecht Productions precies 26 jaar en geef ik dus ook precies 26 jaar planisferen uit. Die planisferen zijn er inmiddels in dertien talen (aan twee taalversies, Turks en Pools, wordt nog gewerkt) en in het Engels voor de gehele bewoonde wereld. Dat is het meest uitgebreide planisferenprogramma ter wereld! Een andere reden om een feestje te vieren.

Maar een supergrote planisfeer is altijd nog een droom. Ik ben nu vast van plan die droom uit te laten komen, hopelijk nog dit jaar.

In beeld, uit beeld

De afgelopen jaren kwam het idee van een grote planisfeer regelmatig ter sprake, zoals in 2005, toen ons bedrijf twintig jaar bestond. En dit jaar kwam de vraag om zo’n grote schijf van onder andere de volkssterrenwacht Bussloo.
Het is niet gemakkelijk om een grote planisfeer te maken. Zeker niet omdat ik altijd uitging van een soort display-opzet: een kast, met mogelijk een lichtbak erachter, met een vaste bovenschijf en een draaibare kaart erachter. Dat was technisch wat te lastig voor mij en ook kostbaar. Verder is het niet handig als de bovenschijf vast staat, omdat je dan alleen in het zuiden een goed beeld van de sterrenhemel krijgt. Overigens heeft de sterrenwacht Mercurius een fraaie uitvoering gemaakt van zo’n display, op basis van mijn ontwerp.

Vanaf 2006 ben ik enige jaren druk bezig geweest met mijn serie boeken (Genieten van de sterrenkunde) en was er geen tijd voor nieuwe projecten.

Een 70 cm grote planisfeer

Nadat de mensen van de Volkssterrenwacht Bussloo in maart bij mij aandrongen om met een grote planisfeer uit te komen, kwam de droom weer bovendrijven. Het plan is nu om een circa 70 grote (mogelijk 60 cm), ronde planisfeer te maken, exact volgens de uitvoering van de bekende planisferen, maar uiteraard van ander materiaal.

De sterrenkaart zal van wit, lichtdoorschijnend kunststof worden gemaakt, zodat men de planisfeer zelf voor een lichtbak kan plaatsen. De bovenschijf verandert niet veel, behalve dat deze van veel dikker PVC zal worden gemaakt.

Naast een Nederlandse uitvoering komen er waarschijnlijk ook een of twee in het Engels. Door de kleine oplage zal het natuurlijk geen goedkoop product worden, maar voor organisaties zeer betaalbaar en erg waardevol voor de gebruiker.

Adviezen en wensen

Dit stukje is ook bedoeld om te bepalen of er interesse is voor zo’n grote planisfeer en wat de wensen van de gebruikers zijn. De planisfeer zal in meerdere kleuren worden bedrukt, zoals de nieuwe zelfbouw draaibare sterrenkaart (zie elders onder Nieuws). Zo zullen de namen van sterren, objecten en sterrenbeelden in geel worden gedrukt, zodat ze beter leesbaar zullen zijn (ook de gewone planisferen zullen op dat punt gaan veranderen). Maar misschien is het wenselijk om deep-sky objecten in een andere kleur weer te geven, of zijn er wensen waar ik niet aan heb gedacht. Alle adviezen zijn welkom! Stuur die adviezen en wensen naar: info@walrecht.nl