Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Neem eens een Amor-planetoïde waar

Guus GuusGilein's schermafbeelding

Neem eens een Amor-planetoïde waar

Amor-planetoïden zijn planetoïden die de Aardbaan dicht kunnen naderen, maar hem niet kruisen. De grootste van die groep is nummer 1036 Ganymed. Deze komt de komende tijd weer in de buurt en is op dit moment te bewonderen in Cassiopeia, hoog boven de ecliptica.

Op dit moment is hij magnitude 9,9 en neemt deze maand langzaam toe in helderheid tot 9,0 eind september. Het traject voert hem de komende dagen vlak langs Kappa Cass recht door 3 dicht bij elkaar staande sterrenhopen: NGC 133, NGC 146 en King 14.

Misschien een idee om hem eens op te sporen en na een uur al duidelijk de verplaatsing te zien? Ook voor de fotografen is het een leuk plaatje: behalve 3 sterrenhopen ook het spoor van de planetoïde erop!

Op bijgaand kaartje zie de verplaatsing. De tabs gelden voor 00.00 uur UT (= 02:00 uur MEZT). De getekende cirkel heeft een doorsnede van 1 graad, de grensmagnitude van dit kaartje is ongeveer 13.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Venus coldfieldboundary's schermafbeelding
    voila, nooit gras over laten groeien. Daarnet geprofiteerd van een korte opklaring, en dit steentje was gemakkelijk te zien, zeker met je opzoekkaartje bij de hand. Daar stond een sterreke die er niet mag staan, dus hij moest 'm zijn. Ik schatte hem bruut aan mag. 9,5. Merci Guus, zeker graag meer van dat.
    Is sun more useful than moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Kijk, dat is nog eens een snelle actie. Binnen 6 uur na het maken van het kaartje is hij al waargenomen!

Hopelijk kan ik de komende dagen ook een poging wagen. Gisteravond was ik helaas verhinderd, maar volgens mij zat het toch de hele avond potdicht.

Donateur Redfish's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    108
    Interessant zo dicht langs die hoopjes. Ik ga hem proberen.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Deze is leuk! Helaas gisteren geen bruikbare opklaringen hier en vanavond zal het er ook niet van komen.

Desalnietemin leuk, Guus! En ik sluit me bij cfb aan; Meer van dat!
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 11-09-11 om 12:29

Mercurius Jeffrey's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Ik moet zeggen: planetoiden kunnen me weinig boeien.
    Over Ganymed staat nu een artikel in Zenit en als ik dat artikel scande dacht ik "En wat is er nou zo bijzonder aan Ganymed????" Is die zoveel pagina's waard? Okay, 't is een Near Earth Object, maar nog steeds een op aanzienlijke afstand.
    Ik lees hier nu dat je een beweging kan zien in 1 uur. Okay, dat klinkt al aardig. Da's een keer leuk om eens te proberen.
    Maar dat ding (2005YU55) dat 8 november op 0.8LD langs komt scheren, dat lijkt me een stuk leuker...
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Regels voor berichten