Pagina 5 van 5 EersteEerste 12345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 43 van 43

Discussie: CGE hulp nodig aub

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bobtb Bekijk bericht
    Skyheerlen, mocht je dit bericht ook lezen: staat jouw CGE er ook zo "scheef" bij na de switch positionering?
    Nee. Je moet ook nog wat anders proberen: als je de ppolas helemaal de ene kant en/of de andere kant uit beweegt, botst uiteindelijk het DEC-huis tegen het RA-huis. Een eindschakelaar voorkomt dit: de motoren moeten vlak voor de botsing stoppen. Controleer dit even - anders loop je het risico dat er aandrijfcomponenten stuk gaan.

Het scheef staan en het (niet-) botsen hebben te maken met twee schakelaartjes die onder het deksel van het RA-huis zitten, op de foto rechts bovenaan. Deze kun je instellen door de twee boutjes los te draaien. Evt kun je hier wat aan doen. Eea zou geen invloed moeten hebben op GOTO, maar als de RA-motor niet tijdig stopt, gaat, zoals gezegd, de aandrijflijn stuk.

IMGP6266 - kopie.JPG
    La Guindaine. What else?

Mars Bobtb's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    40
    Aantal Herschel gezien
    9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mario.be Bekijk bericht
    Om nog even terug te komen op je stervorm in de telescoop.
    Het lijkt me verdacht fel op "pinched optics", oftewel spanning op je glas.
    Bij kouder weer wordt dit trouwens erger.
    Hmm, dat zou wel verklaren waarom dit mij afgelopen zomer niet was opgevallen.
    Ik zal het eens opperen bij Robtics. Bedankt voor de tip!

@Skyheerlen, ik heb nog geen problemen gehad met het niet tijdig stoppen van de RA en/of DEC motor, volgens mij gaat dit verder wel goed.
    Gisteravond was dus, na die calibratiester te hebben toegevoegd, de Goto uitstekend. Het klopt dan wel wat je zegt dat die ietwat scheve startpositie van de DEC as niets uitmaakt.
    In ieder geval bedankt voor je waarschuwing, ik zal dit absoluut in de gaten houden (sowieso let ik erop met fotograferen, dat ik niet iets pak wat gegarandeerd een meridiaanflip gaat uitvoeren binnen een kort tijdsbestek).
    Ik heb de plaat van de behuizing er al eens af gehad, maar ik ben bang dat ik iets sloop als ik erin ga zitten prutsen
    Laatst gewijzigd door Bobtb; 02-02-12 om 12:58
    Robtics 115/800mm Triplet Apo | Skywatcher 80/600mm ED Pro | Celestron CGE | Atik 383L+ mono / Canon EOS 550D | Starlight Xpress Lodestar & USB filterwiel

Mars Bobtb's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    40
    Aantal Herschel gezien
    9
    Net antwoord gehad van Rob, hij denkt ook dat de lens vatting iets te strak zit.
    En natuurlijk gaan ze daar wat aan doen

Gelukkig is die maan nu zo verdomde fel, stel je voor dat ik deepsky foto's kan maken met zulke rare stervormen!
    Robtics 115/800mm Triplet Apo | Skywatcher 80/600mm ED Pro | Celestron CGE | Atik 383L+ mono / Canon EOS 550D | Starlight Xpress Lodestar & USB filterwiel

Regels voor berichten