Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43

Discussie: CGE hulp nodig aub

Mars Bobtb's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    40
    Aantal Herschel gezien
    9

CGE hulp nodig aub

Vanavond was denk ik de 4e of 5e keer dat ik serieus aan het werk kon gaan met mijn (inmiddels niet meer) nieuwe spullen; eindelijk een heldere nacht.
    Tot nu toe krijg ik het maar niet voor elkaar om een accurate GoTo te krijgen, hij zit er consequent enkele graden naast.

Vergeef me het gebruik van de Engelse termen, ik weet niet overal een juiste Nederlandse benaming voor, maar ik denk dat iedereen wel weet waar ik het over heb.

Vanavond heb ik het, voor de tweede keer, geprobeerd volgens deze procedure:
    1) montering zo goed mogelijk op Polaris neerzetten, m.b.v. de CGE polarfinder
    2) montering inschakelen, naar switch posities
    3) voer 2-star alignment uit
    4) slew naar ster aan de zuiderlijke kant, ik koos Sabik hiervoor
    5) op de handcontroller, kies uit het menu voor Identify en druk op Enter
    6) montering begint te slewen, ik druk meteen op Undo
    7) op de handcontroller kies ik voor Align -> Polar Align -> Align Mount
    8) gebruik de alt/az knoppen (dus niet de handcontroller pijltjes) om eerder genoemde ster te centreren
    9) op de handcontroller dan nog op Enter en Align drukken om te completeren
    10) montering uitschakelen
    11) montering opnieuw inschakelen, naar Switch posities
    12) opnieuw 2-star alignment uitvoeren

Hiermee zou de GoTo optimaal moeten zijn, volgens de Celestron All-Star polar alignment documentatie.
    Maar helaas is niets minder waar, iedere GoTo opdracht zit er nog steeds enkele graden naast.
    Ik begin het nu echt beu te worden, zoveel moeite heb ik er met de NEQ-6 Pro nooit mee gehad.
    Doe ik toch nog iets fout? Ik zou denken dat ik na mijn verschillende pogingen (volgens de instructies) toch eens een correcte goto zou moeten meemaken.

Help mij uit de brand aub! Ik zou zo graag weer willen fotograferen!

Ik heb met wat heen en weer slewen uiteindelijk wel M51 in beeld gekregen, maar omdat ik zolang bezig was met de GoTo voor elkaar te krijgen en daarin te falen, heb ik maar 8 opnames kunnen maken van 5 minuten per stuk.
    Niet veel bijzonders denk ik, misschien plaats ik het resultaat nog wel.
    Robtics 115/800mm Triplet Apo | Skywatcher 80/600mm ED Pro | Celestron CGE | Atik 383L+ mono / Canon EOS 550D | Starlight Xpress Lodestar & USB filterwiel

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Controleer nogmaals of datum, tijd, waarneemplaats, zomertijd en tijdzone goed zijn.

Verder moet de optische as van je kijker uitgelijnd zijn met de as van de buis, die loodrecht op de declinate-as met staan.

En weet je zeker dat de pool goed is ingesteld? Je zit bv niet ten westen van polaris terwijl de pool zelf er ten oosten van staat?

Kijk eens of hoe de afwijking zich gedraagt als je diverse sterren goto't, verdeeld over de hele hemel. Moet je altijd dezelfde kant op corrigeren? Of altijd omhoog met sterren in het oosten en omlaag met syerren in het westen, bv. Schrijf de sterren op en ook welke kant je op moet corrigeren.
    Laatst gewijzigd door svdwal; 02-09-11 om 06:00 Reden: Optische as als oorzaak erbij
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Je maakt het je te moeilijk.
    • Waar is stap 4, 5 en 6 voor? Die zijn niet nodig voor een goede alignment. Stap 6 kan/zal alleen maar tot verwarring leiden. Overigens is het vreemd dat als jij op Identify drukt (stap 5), de montering begint te slewen (stap 6). Weet je zeker dat het zo gaat, of gebeurt er toch iets anders? Stappen 4, 5 en 6 gewoon weglaten - voegen niets toe.
    • Stap 7 en 8: Is je bedoeling te gaan fotograferen? Zo niet, dan laat de routine 'Polar Align' gewoon weg. Ik heb geen poolzoeker bij m'n CGE, en kan de kijker toch zonder problemen een GOTO laten doen - altijd goed. Ook als je wel fotografeert: zorg eerst eens dat GOTO funktioneert.
    • Stap 10: het gevolg van uitschakelen is inderdaad dat je helemaal opnieuw moet beginnen.
    Volgende werkwijze, voor jou aangepast aangezien je een poolzoeker hebt:
    • Poolas zo goed mogelijk op Polaris richten; gebruik de Polar Finder
    • Montering inschakelen. Zorg dat tijd en locatie goed zijn. Let ook op zomer- en wintertijd. Ik heb m'n montering altijd op UT (Universal Time) staan - dat is een stuk eenvoudiger (je moet dan wel aangeven dat het om UT gaat, in de routine onder Time Zone, maar dat is geen probleem - kom je vanzelf tegen). Verschil met zomertijd: -2 uur. Verschil met wintertijd: -1 uur. Als je de GPS-module hebt, moet je bij deze stap wachten (een paar minuten) totdat de controller zelf verdergaat met de volgende stap
    • Switch Positie doorvoeren
    • 2-star alignment (aan één kant vd sterrenhemel)
    • Daarna vraag de montering of er Calibration Stars toegevoegd moeten worden, aan de andere kant vd sterrenhemel. Altijd doen, twee of drie sterren; de montering kan er max 4 doen, maar dat is niet perse nodig.
    Klaar. Werkt altijd. Probeer dit nu eerst eens voodat je de routine 'Polar Align' doet. Als dit werkt (m.a.w. GOTO in orde), controleer dan of Polar Align nodig is. Zo ja, voer die routine uit en doe daarna de laatste twee stappen van wat ik geschreven heb, nogmaals. Ik meen dat tussendoor uitzetten niet nodig is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    Verder moet de optische as van je kijker uitgelijnd zijn met de as van de buis, die loodrecht op de declinate-as met staan.
    De CGE vangt een evt. afwijking (Cone Error) op door deze fout te meten en er dan rekening mee te houden - dat gebeurt bij de stap waarbij Calibration doorgevoerd wordt. Een afwijking die ontstaat door een 'normale manier van monteren' van de OTA is geen probleem (een afwijking die ontstaat door er met een voorhamer op te meppen, wel).
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 02-09-11 om 09:22

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Ter aanvulling, om pooluitlijning te verbeteren zonder de routine Polar Align:

Als je de eerste ster met Two Star Alignment opgezocht hebt maar nog niet gecentreerd dmv de handcontroller/motoren, kun je deze exact in beeld zetten dmv azimuth en altitude van de montering (maw: poolas richten). Bij de tweede ster mag dat niet meer, anders loopt het mis. Probeer maar eens - werkt prima.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 02-09-11 om 09:46

Aantal Messier gezien
    40
    Aantal Herschel gezien
    9
    Bedankt voor de uitgebreide tips, de eerstvolgende mogelijkheid ga ik doen wat jullie beiden adviseren (te beginnen met Skyheerlen's tips, hopelijk hoef ik daarna niet te controleren wat de afwijking is bij verschillende sterren).
    Met uitzondering van calibratiesterren toepassen, want ik heb helaas geen zicht op het oosten, wat toch wel erg jammer is in dit geval
    Robtics 115/800mm Triplet Apo | Skywatcher 80/600mm ED Pro | Celestron CGE | Atik 383L+ mono / Canon EOS 550D | Starlight Xpress Lodestar & USB filterwiel

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Je hoeft niet het oosten - iets oostelijk van de meridiaan gaat ook, als daar maar een heldere ster staat die in de database staat.

Donateur
    Ik heb zelf een GM8 met een FS2 en ik pak altijd maar 1 ster en zet mijn montering met de poolzoeker op de pool. Dit is accuraat genoeg om rond een groot deel van de ster waar op uitgelijnd is een acurate goto uit te voeren. Het is supersnel. Uitlijn procedure = minder dan 1 minuut.

Wat ik mij altijd al afgevraagd heb of je de procedure die ik volg ook op een EQ6 of CGE e.d. kan uitvoeren?
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M15 Bekijk bericht
    Wat ik mij altijd al afgevraagd heb of je de procedure die ik volg ook op een EQ6 of CGE e.d. kan uitvoeren?
    Dat zou moeten werken. Het effect van het verzetten van de poolas is namelijk dat het lijkt alsof de poolas al perfect stond voordat je de alignment procedure begon. Immers, als de poolas al perfect staat dan moet de eerste alignment altijd goed zijn, en alle volgende alignments ook.

Je moet alleen wel snel genoeg zijn en dan helpt het als de poolas al bijna goed staat.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aantal Messier gezien
    40
    Aantal Herschel gezien
    9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Let ook op zomer- en wintertijd. Ik heb m'n montering altijd op UT (Universal Time) staan - dat is een stuk eenvoudiger (je moet dan wel aangeven dat het om UT gaat, in de routine onder Time Zone, maar dat is geen probleem - kom je vanzelf tegen). Verschil met zomertijd: -2 uur. Verschil met wintertijd: -1 uur.
    Nog even een vraag hierover, betekent dit dat je de tijdzone -2 kiest met zomertijd en -1 tijdens wintertijd?
    Ik kan wel UT kiezen, maar daarna geen -2 of -1.
    Mijn vermoeden is, na het lezen van jullie tips, dat ik misschien fout zat met mijn +1 keuze (ik ging uit van GMT+1).
    Wat ik tot nu toe steeds heb gedaan was:
    1) correcte tijd instellen
    2) maand / dag / jaar instellen
    3) +1 als tijdzone kiezen
    4) daylight savings kiezen

Misschien moet stap 3 dan juist -2 zijn (en in de wintertijd -1 en geen daylight savings)?

Quirien: ik kan inderdaad een 1-ster alignment uitvoeren, maar ik doe er liever 2 om een zo goed mogelijke goto te krijgen over het hele bereik wat ik heb.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ik heb de montering niet, maar het lijkt mij dat als je UT kiest als tijd dat je dan juist geen tijdzone en zomer/wintertijd moet opgeven. De tijdzone en zomer/wintertijd zijn nodig om locale tijd om te rekenen naar UT. Als je zelf die berekening al gemaakt hebt moet de scoop dat niet nog een keer doen. Dat de scoop er niet om vraagt klopt dus.

In de manual moet staan wat de scoop verwacht voor de tijdzone als je ten oosten van de Greenwich meridiaan zit. Het is of +1 of -1 voor Nederland. Amerika heeft het tegenovergestelde teken, dus als dat als voorbeeld in de manual staat weet je het ook.

Als je een fout maakt in de tijdsopgave, dan moet je dat zien doordat de scoop er altijd een veelvoud van 15 graden= 1 uur naast zit in rechte klimming (mits de poolas al behoorlijk goed staat). Als je corrigeert hoef je alleen maar in RA te corrigeren, en niet of nauwelijks in declinatie. Als je een verdeling op je uuras hebt zitten kan je dat controleren voor en na correctie.
    Laatst gewijzigd door svdwal; 02-09-11 om 14:22

Regels voor berichten