Vanavond was denk ik de 4e of 5e keer dat ik serieus aan het werk kon gaan met mijn (inmiddels niet meer) nieuwe spullen; eindelijk een heldere nacht.
Tot nu toe krijg ik het maar niet voor elkaar om een accurate GoTo te krijgen, hij zit er consequent enkele graden naast.
Vergeef me het gebruik van de Engelse termen, ik weet niet overal een juiste Nederlandse benaming voor, maar ik denk dat iedereen wel weet waar ik het over heb.
Vanavond heb ik het, voor de tweede keer, geprobeerd volgens deze procedure:
1) montering zo goed mogelijk op Polaris neerzetten, m.b.v. de CGE polarfinder
2) montering inschakelen, naar switch posities
3) voer 2-star alignment uit
4) slew naar ster aan de zuiderlijke kant, ik koos Sabik hiervoor
5) op de handcontroller, kies uit het menu voor Identify en druk op Enter
6) montering begint te slewen, ik druk meteen op Undo
7) op de handcontroller kies ik voor Align -> Polar Align -> Align Mount
8) gebruik de alt/az knoppen (dus niet de handcontroller pijltjes) om eerder genoemde ster te centreren
9) op de handcontroller dan nog op Enter en Align drukken om te completeren
10) montering uitschakelen
11) montering opnieuw inschakelen, naar Switch posities
12) opnieuw 2-star alignment uitvoeren
Hiermee zou de GoTo optimaal moeten zijn, volgens de Celestron All-Star polar alignment documentatie.
Maar helaas is niets minder waar, iedere GoTo opdracht zit er nog steeds enkele graden naast.
Ik begin het nu echt beu te worden, zoveel moeite heb ik er met de NEQ-6 Pro nooit mee gehad.
Doe ik toch nog iets fout? Ik zou denken dat ik na mijn verschillende pogingen (volgens de instructies) toch eens een correcte goto zou moeten meemaken.
Help mij uit de brand aub! Ik zou zo graag weer willen fotograferen!
Ik heb met wat heen en weer slewen uiteindelijk wel M51 in beeld gekregen, maar omdat ik zolang bezig was met de GoTo voor elkaar te krijgen en daarin te falen, heb ik maar 8 opnames kunnen maken van 5 minuten per stuk.
Niet veel bijzonders denk ik, misschien plaats ik het resultaat nog wel.

Met citaat reageren