Heeft iemand nog een leuk object in de aanbieding?
Heeft iemand nog een leuk object in de aanbieding?
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )
Ben je al in staat geweest om het vorige object waar te nemen met het weer van de afgelopen maand?
Laatst gewijzigd door kjrozema; 02-08-11 om 16:51
200 mm GSO f/4, 130 mm SW Heritage f/5
Ik heb vorige maand niets waar kunnen nemen. :-(
Dat wordt moeilijk.....M27? M57 of toch de Veil nebula.....
200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro
Perseïden?
Mag een enkele ster met zijn buurtjes ook?
Sheliak uit de Lier. Een schatje. [ geen snoesjes deze keer:-) ]
Bevat diverse leuke kleine uitdagingetjes. In het gebied van 4 boogminuten er omheen staan diverse sterretjes. Van verrekijker-uitdaging tot 45cm hoofdpijnveroorzaker. Van het helderste Mv 6.65 begeleidertje tot naaldeprikje van magnitude 16. Vijf begeleidertjes staan in een excentrisch kringetje om Sheliak zelf. Ze maken met zijn allen deel uit van een zesvoudig systeem. De zwakkere uitdagingen staan iets verder weg. Staat goed hoog.
Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.
Waarom eigenlijk niet. Sheliak uit het sterrenbeeld Lier (Lyra)
Hoi John,
Een paar kandidaten: M 11, open sterrenhoop, staat rechts onder de Arend
M 39 in de Zwaan, eveneens een open sterrenhoop,
M 71 in Sagitta
En als je echt wilt genieten dan moet je het werkterrein verleggen naar Sagittarius (Boogschutter). Helaas verdrinken deze (laagstaande) objecten vaak in de lichtvervuiling, ook op Halley is dit sterrenbeeld niet echt mooi zichtbaar, maar als er zich een keer gelegenheid voor doet komende weken dan pakken we ze nog wel.
@ Planetenzwerver.
Ben het gloeiend met je eens!
Sagittarius is voor mij geen tuinobject: lichtsoep, bomen, huizen. Dan moet ik gaan rijden naar Rijswijk, waar ik dan wel goed horizonzicht heb en met een 12" kan kijken, maar waar de lichtsoep nog erger is. Sagittarius zit bij mij vast aan : Vakantie!
Ik zou zeggen pak ze daar op Halley!!
M11: inmiddels grote boom in de weg.....
M39 is natuurlijk een droppie:-)
M71 zit er wel elke keer bij en dat is een leuke uitdaging voor een 70mm en een mooi object in een OMC.
Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.