Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42

Discussie: Wordt ISS in 2020 in zee gepleurd!!??

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding

ISS uit de lucht

Ik hoorde net op de radio dat men van plan is om het ISS in 2020 te verlaten, en in de oceaan te laten storen. (zie ook telegraaf linkje http://www.telegraaf.nl/buitenland/1...?sn=buitenland)

Hierin lees ik dat ze dit eigenlijk al rond 2015 wilde doen, maar er toch nog vijf jaar aan vast geplakt hebben. Wat zonde zeg. Het station is toch pas net af? Hoezo heeft hij zo'n korte levensverwachting...?
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Mercurius Jeffrey's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110

Wordt ISS in 2020 in zee gepleurd!!??

Wordt ISS in 2020 in zee gepleurd!!??
    Zag ik vandaag in de VK:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...-storten.dhtml

Ik moet het nog zien gebeuren. ISS is toch een beetje een icoon voor de bemande ruimtevaart (hoewel ik daar geen fan van ben maar dat terzijde).
    Lijkt me dat dit een politiek spelletje is (of slordige berichtgeving) aangezien Rusland toch niet de enige is die wat over ISS te zeggen heeft.
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Persoonlijk vind ik het hele ISS-gedoe al vreselijke kapitaalvernietiging. Je wilt niet weten hoeveel miljarden daar al ingestoken zijn en wat je voor dat geld wel niet aan allerlei onbemande missies naar alle uithoeken van het zonnestelsel (plus allerlei telescopen) had kunnen financieren.

Op mij komt het vooral als een prestige-object over, en minder als een wetenschappelijk verantwoord iets. Het vervolgens "gecontroleerd" dumpen van deze investering past wel prima in het plaatje van geld in de zee gooien....

Aarde John Kap jr's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    22
    Ik kwam vanochtend het bericht ook tegen in diverse media. Vreselijk zonde. Ook ik ben geen fan van dit soort projecten, maar volgens mij was het gebeuren net af of nog niet eens af en dan al bekend maken dat ze het willen afdanken. Dat is inderdaad pas echt kapitaalvernietiging. Dat is niet echt lange termijn denken.
    Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    Ik ben niet iemand die snel roept dat bemande ruimtemissies geldverspilling zijn. Het klopt dat het veel meer geld kost mensen in de ruimte te krijgen en er te houden, maar je kunt wel in een kortere periode en met minder middelen dezelfde hoeveelheid proeven doen, en vaak met beter resultaat. Er zijn al meerdere proefmissies geweest op aarde die dat maar al te goed aantonen.

Daarnaast is het ook interessant uit te zoeken welke effecten een verblijf in de ruimte heeft op de mens. En net als met proeven op de aarde kun je dat niet afleiden van 1 persoon. Iedereen reageert er weer anders op.
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Volgens The Register zijn er nog helemaal geen afspraken gemaakt over de levensduur van het ISS.

Pikant detail, de Russen zijn de enigen die astronauten van en naar het ISS kunnen halen en brengen. Dat doet vermoeden dat ze bezig zijn met het uitoefenen van politieke druk op de andere leden van het ISS consortium.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Donateur

Aantal BOC gezien
    18
    Aantal Messier gezien
    35
    En al de broodnodige experimenten en onderzoek die nodig zijn voor bemande ruimtevluchten,die zijn zeker ook wegggegooid geld?
    Blinded by the night, the stars were so bright,thats what i like !!

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Gaan we nou nog een keer naar Mars of hoe zit dat?

Dat hele ISS heeft me nooit geboeid. De gloriedagen van de ruimtevaart waren de jaren '60 en '70 (Apollo, Pioneer, Voyager, Vikings en niet te vergeten de Venera en het NASA experiment "Chriet Titulaer") en helaas was dat bijna allemaal voor mijn tijd... Daarna is het allemaal meer (of minder) van hetzelfde geweest. Ik wil Mars Mars Mars! En boren in Europa! En nog een keer naar Titan, maar nu met een fatsoenlijke camera. Hup! Ik wil nu ook wel eens een keer mijn zoontje uit zijn bed halen omdat er een historische gebeurtenis live op TV uitgezonden wordt. Desnoods nog maar een keer een maanlanding. DOE IETS! Arg!!!

Zo.
    Laatst gewijzigd door Roel; 28-07-11 om 14:53
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    hoezo experimenten, het enige zinvolle wat er nu gebeurt is het operationeel houden van het station. vele microgravitatie experimenten gebeuren juist niet op ISS omdat er te veel verstorende factoren zijn. Dumpen dat ding en snel de JWT de lucht in voor mooie platen (dat is esthetisch tenminste nog wat).
    HEQ5 syntrek - Vixen ED80SF - Skywatcher 80T guidescope - Carl Zeiss Jena 180mm f/2.8- USB EqMod - Artemis 4021 - Logitech Fusion - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Donateur henkp's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    24+
    Wel zonde van al die mooie zonnepanelen.

En speciaal voor Roel:
    marsreep.jpg3x

Regels voor berichten