Japan en Chernobiel nu al weer vergeten Netherspite?![]()
Japan en Chernobiel nu al weer vergeten Netherspite?![]()
Aub geen politieke discussies op Astroforum. Deze thread gaat over lichtvervuiling - back to topic.
Is geen politieke maar een leefmilieu discussie.
Had niet willen reageren, maar het lukte me niet om me in te houden.
Kijk eens, zelfs in de randstad beginnen ze het te begrijpen:
http://www.at5.nl/artikelen/71267/ge...-het-licht-uit
Uit het artikel :
Mij hoor je niet klagen, uit is uit... op welke manier dan ook!...uit te schakelen is het mogelijk geld te besparen...
Was het niet zo dat in België het licht op de snelwegen aanbleef omdat de electriciteit van de kerncentrales ergens naar toe moest? Kerncentrales zet je niet uit, namelijk.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Ik denk niet dat dat een probleem is. Die generators moeten niet draaien om de centrale veilig te houden. Zolang het koelcircuit blijft draaien is er geen probleem.
Een teveel aan stoom moet normaal wel via een of andere condensor (koeltoren of indirecte koeling met rivierwater) terug om te zetten zijn naar koelwater.
Maar vooraleer dat gebeurt kunnen er volgens mij vele kleinere centrales die op fossiele brandstof draaien wat lager gezet worden.
Veiligheid vind ik ook geen argument. In Nederland is er veel minder snelwegverlichting dan hier en daar lukt het toch ook?
Laatst gewijzigd door Netherspite; 11-11-11 om 11:30
Dat van die kerncentrales heeft men gebruikt als smoesje om die verlichting goed te praten. Net zoals men ten tijde van de koude oorlog beweerde dat die palen daar stonden, om te vermijden dat Russische vliegtuigen de snelwegen als landingsbaan zouden gebruiken.
Ondertussen is die verlichting al zo ingeburgerd, dat wie het waagt om ze te doven, daar bakken kritiek over krijgt, zoals de minister van mobiliteit heeft mogen ondervinden, zelfs vanuit haar eigen kabinet werd ze tegengewerkt. Gelukkig hebben we er voor kunnen zorgen dat ze met de snelwegverlichting te doven, een awardgekregen heeft, waar ze heel blij mee was, en dat ons tot volwaardige gesprekspartner heeft gemaakt als het om openbare verlichting gaat.