Misschien een rare raag, maar waarom is er de laatste tijd geen object van de maand meer?
Een nieuwe maand is aangebroken, maar er is geen nieuw object van de maand aangegeven.
Wat zijn de regels hierin?
Misschien een rare raag, maar waarom is er de laatste tijd geen object van de maand meer?
Een nieuwe maand is aangebroken, maar er is geen nieuw object van de maand aangegeven.
Wat zijn de regels hierin?
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )
Brrrrrr. Dat komt door chronisch tijdgebrek van de auteur (ik).
Ik zal eens kijken of ik het Object van de Maand stokje kan doorgeven.
Da's niet moeilijk, de supernova in M51 natuurlijk!
200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro
Ik stel dan maar voor dat we de supernova in M51, voorstel van patrickduis, als object van de maand doen.
Stemt iemand tegen?
Voor !
Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 40cm-dob, een paar fijne oculairen en een paar goede vrinden.
Ik heb geen tijd voor een "object van de maand juni 2011" topic. Dat mag iemand anders best doen. Maar ondertussen kunnen we onze waarneming gewoon kwijt in de topics die erover gaan:
http://www.astroforum.nl/threads/132...pernova-in-M51 (visueel)
http://www.astroforum.nl/threads/132...pernova-in-M51 (fotografisch)
OK, klinkt goed.
Dan zou ik zeggen als je dit als object van de maand neemt, dan het liefst met een foto van voor de supernova en een foto van na. Mooi om te vergelijken.
Lijkt me een goed idee.
Het is een gedrocht van een foto, maar ik was op 2 juni moment de guiding aan het testen.
Om wat te proberen heb ik toevallig die avond de telescoop gericht op M51.
De foto bestaat uit 8 frames van 3 min zonder darks en flats. De focus was ook niet helemaal goed.
Het ging ook niet om het resultaat, maar bij toeval heb ik toch de supernova gevangen ;)
Telescoop: Vixen 114mm Apo @ F/5.3
Montering: Orion Atlas EQ-G
Camera: EOS 550D zonder filters
Frames: 8x 3min zonder darks/flats
De foto zonder de SN is unguided, uit mijn hoofd 48 x 1.30min met dezelfde setup, ongeveer twee maanden terug.
Gr. Dennis
Laatst gewijzigd door dutchdevil; 11-06-11 om 11:23
- Orion Optics Uk VX10 Ultra Grade & optimized - Orion Atlas - Vixen 114mm ED SS - AT66ED - Atik 383l+ - Lodestar - EOS 550D - lid van sterrenwacht Halley -